Wykład inauguracyjny pt. ,,Kiedy lęk jest naszym przyjacielem, a kiedy wrogiem? Znaczenie lęku w codziennym funkcjonowaniu człowieka” odbędzie się 16 sierpnia o godzinie 9:45 w Auli Polikliniki Pod Szyndzielnią ul. Armii Krajowej 193, Bielsko-Biała.
Wykład ten rozpocznie cykl wykładów ,,Jak wykorzystać wiedzę o fizjologii do zwalczania lęku, bezsenności i "mgły mózgowej" po COVID-19?”, w którym łącznie przewidziano 12 spotkań tematycznych. O kolejnych terminach i miejscach wykładów, zorganizowanych przez Zespół Zakładu Psychoprofilaktyki Katedry Psychiatrii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego pod kierunkiem prof. SUM dr. hab. n med. Roberta Pudlo będziemy systematyczne informować. Nie musimy przekonywać, że to wyjątkowa okazja, by zyskać profesjonalną wiedzę na temat najbardziej palących problemów dotykających Polaków po pandemii.
Wstęp jest wolny, ale liczba miejsc ograniczona dlatego prosimy o wcześniejsze zgłoszenie. Zapisy przyjmujemy pod linkiem:
https://forms.gle/JQ21X5bEu23unHTB7
lub za pośrednictwem kontaktu telefonicznego: 515 547 371
Wykłady będą się odbywać w środy, piątki i poniedziałki od 16 sierpnia. Łącznie przewidziano 12 spotkań tematycznych (4 tygodnie). Można wziąć udział w całości lub części. Po wykładach czas na dyskusję i prezentacja niefarmakologicznych metod leczenia.
Zaplanowane tematy mikrowykładów z dyskusjami:
- Kiedy lęk jest naszym przyjacielem, a kiedy wrogiem? Znaczenie lęku w codziennym funkcjonowaniu człowieka.
- Od problemu do rozpoznania, czyli jak tworzą się pojęcia w medycynie.
- Dlaczego śpimy i co się dzieje, kiedy się nie wyśpimy? Znaczenie snu dla zdrowia człowieka.
- "Mgła mózgowa" – czym jest, jak powstaje i czy jest specyficzna dla COVID-19?
- „Byłem już u wszystkich możliwych specjalistów…”, czyli jak może objawiać się lęk (nie tylko po COVID-19).
- Dlaczego COVID-19 psuje nasz sen?
- Od laboratorium do apteki, czyli jak substancja staje się lekiem.
- Skąd wiadomo, że lek działa i dlaczego podwójnie ślepa próba widzi lepiej? Sposoby oceny metod leczenia w medycynie.
- Co można kupić w aptece, czyli jaka jest różnica między lekiem a suplementem diety.
- „Panie Doktorze, tylko nie tabletka…”, czyli co jeszcze może być lekiem.
- W aktywnym ciele, zdrowy mózg. Znaczenie ruchu dla zdrowia (nie tylko psychicznego).
- Jak rozproszyć mgłę? Metody przydatne w leczeniu zaburzeń poznawczych po przebyciu COVID-19
Część praktyczna, w małych grupach roboczych, planowana jest po części wykładowej i obejmuje:
- naukę dostępnych technik relaksacyjnych
- trening oddechowy,
- ćwiczenia ruchowe grupowe i indywidualne – zrozumienie zasad racjonalnego doboru podejmowanej aktywności fizycznej oraz jej znaczenia dla poprawy sprawności funkcji poznawczych,
- prezentacja zabiegów poprawiających sprawność funkcji poznawczych wykonywane np. technikami Biofeedbacku.
- naukę ćwiczeń funkcji poznawczych możliwych do samodzielnego stosowania po zakończeniu projektu,
- próbę samodzielnego skonstruowania przez uczestników przykładowego programu terapeutycznego w przypadku zaburzeń snu nocnego oraz występowania nasilonych objawów lękowych.
Zajęcia zostały przygotowane przez Zakład Psychoprofilaktyki Katedry Psychiatrii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego i są finansowane przez MEiN w ramach programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki”.
Dane wysyłającego:
Agata Pustułka