Sztuczna inteligencja tworzy „pomoce naukowe” dla studentów

50%
04 mar 2025

Współpraca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego z uniwersytetami Cambridge oraz Masaryka

W SUM stale rozszerzana jest dydaktyka prowadzona w oparciu o najnowsze rozwiązania technologiczne, w tym rozwiązania wykorzystujące sztuczną inteligencję. Od kilku lat na Wydziale Nauk Medycznych w Katowicach wdrażane jest do dydaktyki studentów oprogramowanie Wirtualna Klinika, w którego tworzeniu w ramach grantu NCBIR uczestniczyli eksperci z WNMK. Oprogramowanie to umożliwia studentowi, od pierwszych lat studiów, wcielenie się w rolę lekarza, dając możliwość prowadzenia rozmowy, zlecania badań dodatkowych i proponowania leczenia symulowanego dzięki SI pacjenta. Stworzone oprogramowanie symulacyjne zdobyło szereg nagród, a także zostało wpisane na listę innowacji Ministerstwa Zdrowia. Obecnie projekt ten jest rozwijany, tak, aby dać studentom możliwość zdobycia niezbędnych umiejętności praktycznych, w bezpiecznym środowisku, sterowanym przez SI. Innowacyjne podejście do nauczania przyszłych lekarzy zostało docenione także przez Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki, w ramach którego, prof. Tomasz Francuz, dziekan WNMK, zdobył dwa granty na realizację innowacyjnych metod dydaktycznych, wykorzystujących środowisko Wirtualnej Kliniki. W ramach zrealizowanego pierwszego grantu „Polepszenie jakości kształcenia studentów i lekarzy w Śląskim Uniwersytecie Medycznym poprzez wdrożenie do kształcenia praktycznego nowoczesnych technik wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji” stworzonych zostało 50 przypadków symulacyjnych, umożliwiających zdobycie przez studentów niezbędnej wiedzy praktycznej z zakresu rozpoznawania i leczenia chorób cywilizacyjnych – udaru mózgu, cukrzycy, nadciśnienia, zaburzeń lipidowych i innych. Aktualnie realizowany jest kolejny grant „Polepszenie jakości kształcenia studentów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach poprzez wdrożenie do kształcenia praktycznego wirtualnych stetoskopów wspierających proces nauki osłuchiwania serca i płuc”. - W ramach wnioskowanego projektu, wykorzystując zdobycze XXI wieku – przetwarzanie danych w chmurze, symulacje komputerowe i sztuczną inteligencję, proponujemy stworzenie cyfrowego repozytorium wrażeń osłuchowych znad serca (wirtualny stetoskop), co w połączeniu z wykorzystywanym w SUM oprogramowaniem „Wirtualna Klinika” umożliwi studentom kierunku lekarskiego, pielęgniarstwa i ratownictwa medycznego szlifowanie umiejętności osłuchiwania serca – wyjaśnia prof. Francuz: - Realizacja projektu umożliwi zebranie wrażeń osłuchowych znad serca, charakterystycznych dla różnych chorób serca, w tym wad zastawkowych, ich przetworzenie i klasyfikację, a następnie udostępnienie do nauki studentom, przy pomocy aplikacji umożliwiającej stały dostęp do repozytorium, wraz z modułem umożliwiającym samodzielną naukę i wykonywaną za pomocą SI analizę wyników. Da to możliwość samodzielnej nauki, z wykorzystaniem bezpiecznego środowiska symulacyjnego, poprawiając umiejętności kliniczne studentów.

Utworzone zasoby cyfrowe, zostaną wykorzystane także w innych realizowanych w SUM projektach – m.in. wykorzystania SI do automatycznej analizy patologii osłuchowych, będą także uzupełnieniem projektów realizowanych dzięki uzyskaniu wsparcia z Metropolitalnego Funduszu Wspierania Nauki - „Digital applications in cardiovascular medicine – Wykłady i konsultacje dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych III Katedry Kardiologii Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach”. Projekt ten, jest realizowany przez dr hab. Tomasza Jadczyka we współpracy w Uniwersytetem w Cambridge oraz Uniwersytetem Masaryka w Brnie. W takiej międzynarodowej kooperacji został przygotowany kolejny projekt „OSCE AI” mający na celu połączenie doświadczeń trzech uniwersytetów w celu stworzenia innowacyjnego podejścia do przeprowadzania wystandaryzowanych egzaminów praktycznych dla studentów medycyny. W kooperacji z Uniwersytetem Masaryka oraz Cambridge, eksperci z WNMK utworzą oprogramowanie wykorzystujące SI do przygotowania studentów medycyny do takich egzaminów, umożliwiające także automatyczną analizę odpowiedzi i postępów uczenia się.

Projekt pn. Polepszenie jakości kształcenia studentów w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach poprzez wdrożenie do kształcenia praktycznego wirtualnych stetoskopów wspierających proces nauki osłuchiwania serca i płuc”, finansowany ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki


Dane wysyłającego:
Agata Pustułka

Najnowsze wiadomości
© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM