Drugi dzień IV edycji Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ upłynął pod znakiem wydarzeń wspólnych Konsorcjum Akademickiego Katowice Miasto Nauki. O godzinie 9.00 na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego odbyło się spotkanie rektorów i prorektorów z przedstawicielami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Komisji Akredytacyjnej poświęcone akredytacji ex ante – rozwiązaniu, które otwiera drogę do organizowania wspólnych studiów z partnerami zagranicznymi i zwiększa widoczność oferty kształcenia polskich uczelni na rynku międzynarodowym. W spotkaniu uczestniczyłprof. dr hab. n. med. Jerzy Stojko – Prorektor ds. Studiów i Studentów wraz z gośćmi biorącymi udział w posiedzeniu Komisji ds. Kształcenia KRAUM.
Jednocześnie, w godzinach 9.00–10.45 odbył się panel dyskusyjny pn. „Kształcenie i badania naukowe: Doświadczenia i wyzwania po sześciu latach funkcjonowania szkół doktorskich”, stanowiący okazję do wymiany doświadczeń i dobrych praktyk.
W panelu uczestniczyli przedstawiciele uczelni partnerskich:
prof. dr hab. n. med. Agata Stanek – Dyrektor Szkoły Doktorskiej, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
dr hab. Artur Walasik, prof. UE – Dziekan Szkoły Doktorskiej, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
prof. dr hab. Alina Świeściak-Fast – Dziekan Szkoły Doktorskiej, Uniwersytet Śląski w Katowicach
prof. dr hab. inż. Krzysztof Fujarewicz – Dyrektor Szkoły Doktorskiej, Politechnika Śląska
Panel zwrócił również uwagę na wyzwania, przed którymi stoją szkoły doktorskie, takie jak zmiany w systemie kształcenia, finansowanie, zmieniające się wymagania rynku pracy, a także dostosowanie programów do potrzeb współczesnej nauki. Uczestnicy dyskusji podkreślili konieczność dalszego doskonalenia struktury szkół doktorskich, aby lepiej odpowiadały one na potrzeby młodych naukowców oraz wymogi dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości badawczej i zawodowej.
Następnie na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego, w Auli im. Andrzeja Pawlikowskiego, odbyła się Uroczysta Inauguracja IV Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ. W trakcie uroczystości Prorektor ds. Studenckich i Kształcenia, dr Katarzyna Trynda, prof. UŚ, zapowiedziała nową inicjatywę - konkurs na najlepszą innowację dydaktyczną, który od tej edycji będzie stałym elementem Kongresu. Poinformowała również, że choć w tej edycji nagrody przyznano przedstawicielom uczelni Konsorcjum Akademickiego Katowice Miasto Nauki, w przyszłości planowane jest nadanie konkursowi zasięgu ogólnopolskiego. O zaprezentowanie innowacji poproszono Rektorów poszczególnych uczelni. Wśród laureatów znaleźli się przedstawiciele Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach:
prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Małgorzata Skucha-Nowak – Prodziekan Wydziału Nauk Medycznych w Zabrzu oraz mgr Przemysław Jędrusik – p.o. Dyrektora Centrum Innowacji i Symulacyjnej Edukacji Medycznej, uhonorowani za stworzenie autorskiego narzędzia edukacyjnego „Wirtualny gabinet stomatologiczny”, odzwierciedlającego autentyczny gabinet i realistyczne sytuacje kliniczne, zaprojektowanego i wdrożonego w proces dydaktyczny na kierunku lekarsko-dentystycznym. Nagrodę wręczył prof. dr hab. n. med. Jerzy Stojko – Prorektor ds. Studiów i Studentów. Ponadto prof. dr hab. Lesław Tetla – Prorektor ds. Kształcenia i Studentów Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach – nagrodził twórców międzyuczelnianego, interdyscyplinarnego kierunku studiów arteterapia (II stopnia), realizowanego wspólnie przez ASP, UŚ i ŚUM. Z ramienia ŚUM wyróżniono: dr hab. n. o zdrowiu Annę Brzęk, prof. ŚUM – Dziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach, dr n. med. Alicję Michalak-Krzeszowską, dr n. med. Dorotę Szydłak, prof. ŚUM, dr n. med. Jagodę Sikorę oraz dr hab. n. med. Ewę Krzystanek. Wszystkich zebranych poinformowano o planowanym wydaniu publikacji prezentującej wszystkie nagrodzone projekty.
W drugiej części inauguracji, podczas panelu „Czy czujemy się dobrze wykształceni?”, przedstawiciele społeczności studenckiej uczelni Konsorcjum oraz Przewodnicząca Parlamentu Studentów RP podsumowali debatę na temat potencjału i wyzwań związanych z kształceniem na poziomach 6 i 7 PRK, przedstawiając wypracowane rekomendacje jako formalne stanowisko skierowane do Władz Uczelni. W panelu dyskusyjnym Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach reprezentowała Pani Julia Herbuś - Przewodnicząca Wydziałowego Samorządu Studenckiego Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu.
W dalszej części programu Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach zorganizował panel dyskusyjny „Jakość kształcenia w obliczu nowo powstałych wydziałów medycznych – jak uczelnie medyczne mogą lepiej przygotować studentów do zawodu lekarza”, moderowany przez prof. dr hab. n. med. Aleksandrę Kawczyk-Krupkę – Przewodniczącą Podzespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów dla kierunku lekarskiego ŚUM, eksperta Zespołu Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu PKA.
W dyskusji wzięli udział:
prof. dr hab. n. med. Ilona Kopyta – Zastępca Przewodniczącej Podzespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów dla kierunku lekarskiego ŚUM
prof. dr hab. Janusz Moryś – Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji ds. Jakości Kształcenia na Kierunku Lekarskim
prof. dr hab. Agnieszka Piwowar – Przewodnicząca Komisji ds. Kształcenia KRAUM,
prof. dr hab. Piotr Kurnatowski – Członek Uniwersyteckiej Komisji ds. Jakości Kształcenia na Kierunku Lekarskim
prof. dr hab. Anna Mania – Członek Zespołu Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu PKA
Maksymilian Janeczek – Przewodniczący Parlamentu Samorządu Studenckiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Panel służył nie tylko diagnozie obecnej sytuacji, ale także wypracowaniu kierunków zmian i zaleceń możliwych do wdrożenia przez instytucje nadzorujące oraz uczelnie. W trakcie dyskusji odkreślono zróżnicowany poziom przygotowania szkół wyższych do prowadzenia kierunku lekarskiego. Wymiana doświadczeń uczestników, prezentująca perspektywę nadzorczą i uczelnianą, pozwoliła wskazać obszary wymagające zintegrowanych działań oraz podejścia systemowego. Dyskusję zakończyła refleksja nad tym, jak łączyć dążenie do zwiększania dostępności studiów lekarskich z koniecznością utrzymania ich wysokiej jakości.
Drugim panelem, również organizowanym przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, była dyskusja „Odporność psychiczna studentów i absolwentów”, moderowana przez dr hab. n. med. i n. o zdr. Beatę Hornik – Przewodniczącą Podzespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów dla kierunków: elektroradiologia, fizjoterapia, położnictwo, pielęgniarstwo, arteterapia. Do rozmowy zaproszono przedstawicieli uczelni o różnych profilach, tworząc przestrzeń do wymiany najlepszych sposobów wspierania młodych ludzi w dynamicznie zmieniającym się świecie.
W panelu uczestniczyli:
prof. dr hab. n. med. Ilona Kopyta – Zastępca Przewodniczącej Podzespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów dla kierunku lekarskiego, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach
dr Hanna Sitarz-Pietrzak – Dziekan Wydziału Projektowego, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
dr n. hum. Agnieszka Twaróg-Kanus – Uniwersytet Bielsko-Bialski oraz Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli WOM w Katowicach
dr Anita Pollak, prof. UŚ – Uniwersytet Śląski
Kamil Nikel – student kierunku lekarskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Dyskusję poprzedził wykład wprowadzający dr n. społ. Agnieszki Sobiegały – kierownika Zakładu Pedagogiki, Katedry Nauk Społecznych i Humanistycznych, Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach ŚUM. Panel potwierdził, że uczelnie posiadają wdrożone procedury wsparcia i prowadzą działania projakościowe, natomiast studenci i absolwenci potrzebują różnorodnych, systemowych form pomocy na każdym etapie kształcenia oraz podczas wejścia na rynek pracy. Dlatego kluczową rolę pełni tu kadra dydaktyczna, opiekunowie roku oraz wspólnota studencka.
IV edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ potwierdziła, że systematyczne wdrażanie innowacji dydaktycznych jest warunkiem podnoszenia jakości kształcenia oraz wzmacniania pozycji polskich uczelni w kraju i za granicą. Aktywne zaangażowanie Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w organizację i merytoryczną realizację licznych wydarzeń Kongresu stanowi wyraz gotowości uczelni do współtworzenia rozwiązań odpowiadających na aktualne wyzwania w kształceniu kadr medycznych, a współpraca w ramach Konsorcjum Akademickiego Katowice Miasto Nauki wzmacnia wymianę doświadczeń i sprzyja wypracowywaniu wspólnych standardów jakości z korzyścią dla całego środowiska akademickiego.
Oprac. mgr Anna Hetmańczyk-Kaczyńska, P.O. Zastępcy Kierownika Dział ds. Dydaktyki
Biuro Zapewnienia Jakości Kształcenia
Dane wysyłającego:
Patrycja Matusińska











