Szpilki to tradycyjna forma egzaminu z anatomii, polegająca na identyfikacji i opisie określonych struktur anatomicznych na modelach, rysunkach lub preparatach. Jest to kluczowy element edukacji medycznej, który sprawdza zdolność studentów do łączenia wiedzy teoretycznej z praktycznym rozpoznawaniem struktur ciała ludzkiego.
Postęp technologiczny otwiera nowe możliwości w tym obszarze, znacząco wzbogacając doświadczenie edukacyjne studentów medycyny.
Katedra Anatomii Prawidłowej Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach dokładnie 6 lat temu wprowadziła elektroniczny system automatycznej oceny zaliczeń jednego z najtrudniejszych przedmiotów, z jakimi muszą zmierzyć się studenci kierunku lekarskiego.
Zmiana formy realizacji procesu weryfikującego wiedzę z papierowego na w pełni elektroniczny rozpoczęta została przeprowadzeniem niezbędnych analiz merytorycznych oraz technicznych, następnie zaprojektowaniem rozwiązania, a finalnie weryfikacją na etapie pilotażowym.
Wszystkie elementy składowe projektu zostały opracowane przez zespół Katedry Anatomii Prawidłowej w Katowicach pod kierownictwem prof. dr hab. n. med. Grzegorza Bajora oraz zespołu pracowników IT pod kierownictwem mgr Przemysława Jędrusika.
Zaprojektowane i wprowadzone rozwiązanie usprawniło proces weryfikacji, umożliwiło jednoznaczną i znacznie precyzyjniejszą ocenę udzielanych przez Studentów odpowiedzi niezależną od charakteru pisma, dbałości o szczegóły wpisywanych nazw poszczególnych szpilek, a także ewentualnych modyfikacji odpowiedzi.
Automatyzacja i elektroniczna realizacja procesu umożliwia również pełniejsze i szybsze raportowanie wyników wraz z ich pełną analizą i charakterystyką.
Wynik jest przechowywany w systemie na indywidualnym koncie studenta, do którego dostęp możliwy jest w sposób ciągły przez przeglądarkę internetową.
Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach jako jedyna uczelnia medyczna w Polsce wprowadziła system elektronicznej weryfikacji szpilek jako element stały w procesie kształcenia studentów.
Również jako jedyni zorganizowaliśmy Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Anatomicznej „Scapula Aurea” z pełnym wykorzystaniem elektronicznego systemu sprawdzającego, co spotkało się z uznaniem uczestników oraz ich opiekunów z pozostałych uczelni medycznych.
Studenci SUM są przygotowywani do udziału w konkursach wiedzy anatomicznej z wykorzystaniem opracowanego systemu.
- Aktualnie trwają intensywne prace nad analizą zebranych danych obejmujących cały okres działania systemu, gdzie prognozowany progres wprowadzania kolejnych innowacyjności, tym razem wykorzystując elementy sztucznej inteligencji (AI) daje obiecujące wyniki – wyjaśnia Przemysław Jędrusik, kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych.
Zastosowane elementy AI, w tym algorytmy uczenia maszynowego, analizując wyniki studentów, dostosowując i optymalizując weryfikację udzielanych odpowiedzi, umożliwią jeszcze szybszą i efektywną ich ocenę. Algorytmy pomogą identyfikować obszary, w których studenci mają braki, finalnie proponując spersonalizowane zadania do nauki.
Dane Wysyłającego:
Agata Pustułka