Książka „Kiedy dziecko nie rozwija się prawidłowo - ujęcie interdyscyplinarne” autorstwa prof. Ilony Anny Kopyty

50%
08 lip 2024

Książka „Kiedy dziecko nie rozwija się prawidłowo - ujęcie interdyscyplinarne”, pod redakcją naukową  prof. dr hab. n. med. Ilony Anny Kopyty, to podręcznik poświęcony rozwojowi małego dziecka od urodzenia do wieku oczekiwanej gotowości szkolnej, czyli okresowi niezwykle dynamicznych i złożonych procesów.

obraz dekoracyjny

Zarówno rozwój prawidłowy, jak i zaburzenia rozwoju to obszary, dla których poznania niezbędne jest opracowanie narzędzia jednocześnie obrazującego wszystkie aspekty zagadnienia, jak i będącego prostym i praktycznym dla korzystających z niego osób z różnych dyscyplin.

W podręczniku uwzględnione zostały najnowsze dane wynikające z badań nad rozwojem dziecka oraz jego zaburzeniami. Każde z zagadnień zostało opracowane w zespole multidyscyplinarnym, gdyż tylko takie ujęcie pozwala na właściwe przedstawienie tego złożonego przedmiotu.

Pierwsze rozdziały książki będą stanowiły opis prawidłowego rozwoju dziecka w przedziałach czasowych adekwatnych do przeprowadzanych w warunkach Podstawowej Opieki Zdrowotnej bilansów zdrowia, wraz z graficznym, nowatorskim przedstawieniem poszczególnych aspektów rozwoju w tym okresie. Taka prezentacja, opracowana przez specjalistów z dziedziny fizjoterapii, psychologii, pedagogiki oraz lekarza pediatry będzie stanowić kompleksową pomoc dla lekarzy POZ dokonujących ocen rozwoju małego dziecka.

Szczególna uwaga została poświęcona dzieciom urodzonym przedwcześnie (odrębny rozdział), wcześniactwo bowiem stanowi istotny czynnik ryzyka zaburzeń neurorozwojowych, w znaczeniu ruchowym ( mózgowe porażenie dziecięce) oraz innych aspektów, jak zaburzenia koncentracji, nadpobudliwości, czy zaburzeń integracji sensorycznej. Dzieci urodzone przedwcześnie to duża grupa pacjentów korzystających z rożnych form wsparcia rozwoju, prezentują także specyficzne trudności i zaburzenia wynikające z przedwczesnego porodu.

Kolejny  rozdział omawia zagadnienia prawne, a więc wskazania z omówieniem tych aktów prawa, które dają różne możliwości pomocy dziecku z problemem rozwojowym, a odrębny rozdział będzie poświęcony instytucjom, które zajmują się  świadczeniem pomocy dla dziecka z problemem rozwojowym wraz ze wskazaniem roli specjalistów w poszczególnych momentach świadczenia tej pomocy i wsparcia rozwoju.

W ostatnim rozdziale zostały omówione kwestie komunikacji z Rodzicem w trudnej sytuacji, a zwłaszcza- komunikowania niekorzystnych rozpoznań dotychczas rozwoju dziecka.

Odbiorcami podręcznika będą wszyscy specjaliści zajmujący się problematyką rozwoju małego dziecka, zarówno lekarze opieki podstawowej, jak i specjalistycznej, a kolejno- pedagodzy, psycholodzy, fizjoterapeuci, logopedzi. Unikatowość tej pozycji piśmiennictwa  polega na wieloaspektowym ujęciu problemu , wpisuje się więc w idee współpracy międzyprofilowej i międzydyscyplinarnej ,a także, co szczególnie warte podkreślenia w roku Miasta Nauki, w program współpracy pomiędzy tworzącymi konsorcjum Uniwersytetami Miasta Katowice.

Współautorami książki są z SUM dr Agnieszka Nowak z Katedry i Zakładu Medycyny Sądowej i Toksykologii Sądowo-Lekarskiej, Naukowcy z Wrocławskiego Uniwersytetu Medycznego, psychologowie z Uniwersytetu w Bydgoszczy, psychologowie oraz pedagodzy, logopedzi z Wydziału Pedagogiki UŚ w Katowicach.


Dane wysyłającego:
Patrycja Matusińska

Najnowsze wiadomości
© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM