IV edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ. Czas na podsumowanie

50%
30 paź 2025

W dniach 22–24 października 2025 r. odbyła się IV edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ, współorganizowana przez uczelnie tworzące Konsorcjum Akademickie – Katowice Miasto Nauki. ICEQ jest corocznym forum dialogu i wymiany doświadczeń osób zaangażowanych w doskonalenie systemów zapewniania jakości kształcenia oraz rozwój nowatorskich metod nauczania.

Tegoroczna edycja koncentrowała się na innowacjach w dydaktyce oraz mikropoświadczeniach, postrzeganych jako odpowiedź na dynamiczne zmiany w szkolnictwie wyższym. Rangę wydarzenia podkreśliły liczne patronaty honorowe, w tym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Przewodniczącego Polskiej Komisji Akredytacyjnej, a także współpraca z kluczowymi partnerami merytorycznymi, takimi jak Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji i Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej. Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach aktywnie współtworzył program Kongresu, współorganizując liczne wydarzenia, które miały miejsce w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ŚUM, na Wydziale Nauk Medycznych w Katowicach oraz w Uniwersytecie Śląskim.

Zgodnie z tradycją, pierwszy dzień Kongresu miał charakter wewnętrzny w każdej uczelni partnerskiej. W Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach rozpoczął się on spotkaniem Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów z Władzami Uczelni pn. „Innowacje jako proces, nie projekt – jak budować trwałą jakość kształcenia”, które odbyło się w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach w godzinach 9.00–10.30. Uczestniczyli w nim: Władze Uczelni, Władze Dziekańskie, przedstawiciele Senackiej Komisji ds. Studiów, Studentów oraz Programów i Jakości Kształcenia, członkowie Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów, członkowie Uczelnianej Komisji ds. nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów za granicą oraz kadra kierownicza jednostek ŚUM. Zebranych przywitali dr hab. n. med. Patrycja Dolibog – Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia Studentów, prof. dr hab. n. med. Jerzy Stojko – Prorektor ds. Studiów i Studentów oraz mgr inż. Marcin Chabior – Zastępca Kanclerza ds. Dydaktyczno - Informatycznych. Spotkanie poświęcone było praktycznym aspektom wdrażania innowacji dydaktycznych w ŚUM. W części pierwszej zaprezentowano autorskie narzędzia cyfrowe wspierające realizację obowiązków wynikających z procedur jakości kształcenia oraz usprawniające procesy administracyjne. Narzędzie „SENSUM” do obsługi procesu nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów za granicą, przedstawiła dr n. hum. Kateryna Metelska – Koordynatora Sekcji ds. Nostryfikacji oraz dr. hab. n. med. Adrian Smędowski, prof. ŚUM – Przewodniczący Zespołu ds. programu lekarskiego Uczelnianej Komisji ds. nostryfikacji dyplomów ukończenia studiów za granicą. Z kolei narzędzie „Hospitator” usprawniające procedurę hospitacji zajęć dydaktycznych zostało zaprezentowane przez mgr Przemysława Jędrusika – p.o. Dyrektora Centrum Innowacji i Symulacyjnej Edukacji Medycznej. Druga część, zatytułowana „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego Uczelni poprzez podnoszenie kompetencji studentów ŚUM z zastosowaniem mikropoświadczeń jako elementu zwiększającego szanse na rynku pracy”, stanowiła merytoryczne wprowadzenie do tematyki mikropoświadczeń. W tej części dr hab. n. med. i n. o zdr. Beata Hornik - Przewodnicząca Podzespołu ds. Jakości Kształcenia Studentów dla kierunków: elektroradiologia, fizjoterapia, położnictwo, pielęgniarstwo, arteterapia przybliżyła założenia i potencjał cyfrowego poświadczenia kompetencji, natomiast mgr Anna Hetmańczyk-Kaczyńska – p.o. Zastępcy Kierownika Działu ds. Dydaktyki zaprezentowała wnioski z analizy narzędzi cyfrowych służących do ich wydawania. Spotkanie jednoznacznie wskazało, że nowe technologie odgrywają kluczową rolę w podnoszeniu jakości kształcenia. Ich wdrożenie wymaga dodatkowego wysiłku organizacyjnego, jednak przynosi wymierne korzyści.

Równolegle, w godzinach 10.00 – 14.00, w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej odbyły się warsztaty dla uczniów liceów ogólnokształcących pod nazwą „Przestrzeń możliwości”. W wydarzeniu uczestniczyli przedstawiciele Kół Naukowych wszystkich Wydziałów ŚUM, przygotowując dla młodzieży prezentacje, pokazy, mini-wykłady i konkursy. Zaprezentowano symulacje procedur medycznych, narzędzia wirtualnej rzeczywistości oraz wykorzystujące sztuczną inteligencję wykorzystywane w medycynie, a także elementy medycyny pola walki, w tym techniki kontroli krwawienia i tamowania krwotoków. Warsztaty w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach odbyły się z udziałem ponad 340 licealistów, którym w inspirujący sposób zaprezentowano możliwości rozwoju w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu.

Kolejnym punktem programu było szkolenie dla nauczycieli akademickich ŚUM pn. „Prawo autorskie a sztuczna inteligencja”, które odbyło się w Auli A3 im. prof. Witolda Zahorskiego na Wydziale Nauk Medycznych w Katowicach o godzinie 11.00. Uczestników powitali Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia Studentów - dr hab. n. med. Patrycja Dolibog oraz prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Tomasz Francuz – Dziekan Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach. Celem szkolenia było podniesienie świadomości prawnej dotyczącej wykorzystania sztucznej inteligencji w działalności dydaktycznej oraz omówienie dobrych praktyk jej stosowania. Wykład poprowadziła radca prawny Monika Bankowicz.

O godzinie 15.00 w Sali Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach odbyło się wyjątkowe wydarzenie – stacjonarne posiedzenie Komisji ds. Kształcenia KRAUM, które poprowadziła Przewodnicząca Komisji ds. Kształcenia KRAUM prof. dr hab. n. farm. Agnieszka Piwowar. Wzięli w nim udział członkowie Komisji ds. Kształcenia oraz zaproszeni goście: prof. dr hab. Piotr Kurnatowski – członek Uniwersyteckiej Komisji ds. Jakości Kształcenia na Kierunku Lekarskim, członkinie Zespołu Nauk Medycznych i Nauk o Zdrowiu Polskiej Komisji Akredytacyjnej prof. dr hab. Anna Mania i prof. dr hab. n. med. Aleksandra Kawczyk-Krupka oraz przedstawiciele kadry kierowniczej pionu dydaktycznego ŚUM. Znamienitych gości przywitali Jego Magnificencja Rektor prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański oraz prof. dr hab. n. med. Jerzy Stojko – Prorektor ds. Studiów i Studentów. Obrady poświęcone jakości kształcenia kadr medycznych stały się okazją do konstruktywnej wymiany doświadczeń i wyraźnie zarysowały obszary wymagające wypracowania wspólnych kierunków działań.

Pierwszy dzień Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ obfitował w inspirujące dyskusje o przyszłości przygotowania kadr medycznych, w której innowacje i nowe technologie stają się kierunkiem nowoczesnego kształcenia. Spotkania na różnych poziomach, od uczelnianego po ogólnopolską Komisję ds. Kształcenia KRAUM, zacieśniły relacje i otworzyły drogę do wspólnych projektów i dalszej współpracy.

Oprac. mgr Anna Hetmańczyk-Kaczyńska, P.O. Zastępcy Kierownika Dział ds. Dydaktyki
Biuro Zapewnienia Jakości Kształcenia


Dane wysyłającego:
Patrycja Matusińska

Galeria zdjęć

obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
Najnowsze wiadomości
© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM