ICEQ z udziałem Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach

50%
29 paź 2024

Za nami trzecia edycja Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia ICEQ, którego tematem przewodnim było umiędzynarodowienie kształcenia. Trzydniowe spotkanie, zorganizowane w dniach 23-25 października w ramach Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, było przestrzenią do dyskusji i podzielenia się dobrymi praktykami dotyczącymi zarówno umiędzynarodowienia kształcenia, jak i wdrożonych innowacji dydaktycznych na polskich i zagranicznych uczelniach. Organizatorem trzeciej edycji ICEQ były uczelnie wyższe zrzeszone w Konsorcjum Akademickim, w tym Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach. 

Zachęcamy do obejrzenia krótkiej wideorelacji z Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia i posłuchania, co o wydarzeniu powiedzieli: Prorektor ds. Studiów i Studentów ŚUM, prof. Jerzy Stojko; Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia w ŚUM, dr hab. n. farm. Ewa Chodurek, prof. ŚUM; Kierownik Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ŚUM, dr hab. n. med. Kamil Barański oraz Kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych ŚUM, mgr Przemysław Jędrusik

Jak co roku, program Kongresu obejmował szeroką gamę aktywności, w tym spotkania, szkolenia, panele dyskusyjne oraz warsztaty prowadzone przez ekspertów z różnych dziedzin. Uczestnicy mieli więc możliwość nie tylko zdobywania nowej wiedzy, lecz także angażowania się w praktyczne działania, wymiany dobrych praktyk oraz tworzenia sieci kontaktów zawodowych, które z pewnością zaowocują współpracą na arenie międzynarodowej.

Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach zaangażowany był w realizację sześciu wydarzeń, które odbyły się zarówno w budynku Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ŚUM, jak i na Wydziale Nauk Medycznych w Katowicach i w Muzeum Śląskim. 

Pierwszego dnia, w godzinach od 9.00 do 12.30 odbyło się szkolenie otwarte dla wszystkich nauczycieli akademickich ŚUM pn. „Metody aktywizujące, kreatywne i innowacyjne w dydaktyce akademickiej” prowadzone przez  dr hab. inż. Justynę Bugaj, prof. UEK – eksperta w zakresie zarządzenia jakością kształcenia. W szkoleniu wzięli udział pracownicy dydaktyczni ŚUM, którzy poznali nowoczesne, aktywizujące metody nauczania, które nie tylko angażują studentów, ale także wspierają ich samodzielne myślenie i kreatywność. Mówiliśmy m.in. o grywalizacji, burzy mózgów czy mapie myśli. W tym samym dniu, od godz. 12:00 do 13:00 odbyło się spotkanie wewnętrzne Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia z Władzami Uczelni – Prorektorem ds. Studiów i Studentów, prof. Jerzym Stojko; Zastępcą Kanclerza ds. Dydaktyczno-Informatycznych, mgr. Inż. Marcinem Chabiorem; Dziekanami i Prodziekanami Wydziałów, przedstawicielami Senackiej Komisji ds. Studiów, Studentów oraz Programów i Jakości Kształcenia, a także Wydziałowymi Koordynatorami programu Erasmus +. Tematem spotkania było umiędzynarodowienie naszej Uczelni. W jego trakcie odbyła się też dyskusja dotycząca doświadczeń i trudności z jakimi borykają się studenci, doktoranci i pracownicy Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w ramach wyjazdów za granicę. Spotkanie pozwoliło ustalić, jakie działania naprawcze należy podjąć, aby zwiększyć poziom umiędzynarodowienia w naszej Uczelni.

W godzinach od 10.00 do 14.00 odbyło się spotkanie społeczności Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach z uczniami liceów ogólnokształcących pn. „Wpływ studentów na doskonalenie jakości kształcenia w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach”.   W warsztatach wzięło udział 150 uczniów z 5 liceów ogólnokształcących: III LO w Chorzowie im. Stefana Batorego, I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki w Mysłowicach, V Liceum Ogólnokształcące im. Wł. Broniewskiego, IV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. S. Staszica w Sosnowcu, II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Marii Konopnickiej w Katowicach. Dla uczestników warsztatów przygotowano liczne atrakcje. Zaprezentowano m.in. salę symulacyjną szpitalnego oddziału ratunkowego oraz intensywnej terapii. Uczniowie mogli również wejść do karetki pogotowia, poznać zasady udzielania pierwszej pomocy, osłuchać pacjenta i dokonać pomiaru ciśnienia tętniczego krwi. Szczególnie dużą popularnością cieszyły się warsztaty a wykorzystaniem Al, a także pokaz wirtualnej rzeczywistości, podczas którego uczestnicy założyli gogle VR. Udział w kongresie był także doskonałą okazją do zapoznania się z działalnością kół naukowych ŚUM i porozmawianiami ze studentami. Przed budynkiem Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej w Katowicach odbył się pokaz medycyny pola walki, w ramach którego uczniowie nauczyli się zakładać opaski uciskowe oraz opatrywać trudnodostępne rany. Zaproszeni goście byli częstowani świeżo wyciskanym sokiem przygotowanym przez studentów dietetyki Wydziału Zdrowia Publicznego ŚUM w Bytomiu.

Drugiego dnia Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia odbyła się uroczysta inauguracja ICEQ. Wydarzenie zorganizowano w Muzeum Śląskim. W tym dniu odbył się także szereg innych aktywności, w których uczestniczyli również przedstawiciele Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.

Pierwszym punktem programu było spotkanie pt. „Akredytacje kierunków prowadzonych z partnerami zagranicznymi. Spotkanie rektorów i prorektorów ds. kształcenia z przedstawicielami Ministerstwa Nauki i Polskiej Komisji Akredytacyjnej”. W wydarzeniu uczestniczył Prorektor ds. Studiów i Studentów ŚUM, prof. dr hab. n. med. Jerzy Stojko oraz Prorektor Bielskiej Wyższej Szkoły im. Tyszkiewicza, dr n. chem. Katarzyna Dziubasik. 

Tuż po zakończonym spotkaniu odbyła się uroczysta inauguracja ICEQ, w ramach której uczestnicy wzięli udział w panelu dyskusyjnym, który skupił się na najskuteczniejszych metodach wspierania międzynarodowej mobilności. Eksperci z Polski, USA i Turcji omówili również programy, które umożliwiają efektywną wymianę kadry akademickiej i studentów oraz podzielili się doświadczeniami i sprawdzonymi rozwiązaniami w tym zakresie. W panelu dyskusyjnym pt. „Różne perspektywy mobilności studenckich i pracowniczych” uczestniczył także Rektor ŚUM, prof. dr hab. n. med. Tomasz Szczepański. W panelu wzięli udział: prof. Larry Jackson, Columbia University, USA; dr Emre Erol, Sabancı University, Turcja; dr hab. Agnieszka Turska–Kawa, prof. UŚ, Prorektor ds. nauki Uniwersytetu Śląskiego

Na godzinę 14:45 zaplanowano ostatni panel dyskusyjny pt. „Dostępność edukacji wyższej dla studentów międzynarodowych na przykładzie Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach”. Podczas panelu omówiono strategie Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach na rzecz dostępności edukacji dla studentów międzynarodowych. Przeanalizowano także wyzwania i rozwiązania dotyczące integracji studentów różnych kultur, a także zapewnienia równego dostępu do zasobów edukacyjnych i wsparcia akademickiego. Ważnym punktem programu było również przedstawienie rekomendacji KRAUM dotyczących akredytacji World Federation for Medical Education dla absolwentów kierunku lekarskiego oraz omówienie inicjatyw promujących wielokulturowość na uczelni. Uczestnicy panelu poruszyli również temat akredytacji kierunku lekarskiego w polskich uczelniach, dokonanej 5 czerwca br. przez Narodową Komisję ds. Zagranicznej Edukacji Medycznej i Akredytacji (The National Committee on Foreign Medical Education and Accreditation, NCFMEA). Decyzja ta oznacza, że polskie uczelnie medyczne, w tym ŚUM, mogą ubiegać się o uczestnictwo w programie William D. Ford Federal Direct Loan, który umożliwia amerykańskim studentom ubieganie się o dofinansowanie studiów na polskich uczelniach medycznych. Moderatorem spotkania była prof. dr hab. n.med. Aleksandra Kawczyk-Krupka – Przewodnicząca Podzespołu ds. Jakości Kształcenia dla kierunku lekarskiego ŚUM.  W panelu uczestniczyli: prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Małgorzata Skucha-Nowak, Prodziekan Wydziału Nauk Medycznych w Zabrzu ŚUM; prof. dr hab. n. med. i n. o zdr. Tomasz Francuz, Dziekan Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach ŚUM; dr n. med. Brygida Przywara-Chowaniec, Przewodnicząca Podzespołu ds. Jakości Kształcenia dla kierunków: lekarsko-dentystyczny, ratownictwo medyczne SUM; dr hab. n. farm. Ewa Chodurek, prof.  ŚUM – Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia; dr Jerry Jacob – rekruter z USA; Abdullah Alam i Ahmad Dafallah – studenci kierunku lekarskiego Wydziału Nauk Medycznych w Katowicach SUM; Lek. Dent. Amir Sayderamizamostfavi, student anglojęzyczny i słuchacz Szkoły Doktorskiej ŚUM

W tegorocznej edycji ICEQ uczestniczyli również przedstawiciele Uniwersytetu Trackiego w Starej Zagorze, którzy przylecieli do Katowic, by podpisać porozumienie i zacieśnić międzynarodową współpracę akademicką ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach.

Prof. Galina Mratskova z Uniwersytetu Trackiego w Starej Zagorze została zaproszona do udziału w panelu dyskusyjnym na temat „Wartości europejskich a kształcenia w instytucjach szkolnictwa wyższego”. Tego dnia, oprócz udziału w kongresie, delegacja miała również okazję odwiedzić Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach. W ramach drugiego dnia ICEQ prof. Galina Mratskova i prof. Ruska Paskaleva, kierownik Katedry Rehabilitacji Medycznej i Ergoterapii, Medycyny Fizykalnej i Sportu na Uniwersytecie w Tracji wzięły udział w uroczystej  inauguracji kongresu, która stanowiła doskonałą okazję do spotkania z JM Rektorem Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, prof. Tomaszem Szczepańskim. W piątek odbyło się spotkanie w Rektoracie ŚUM i podpisanie listu intencyjnego – porozumienia pomiędzy Uniwersytetem Trackim w Starej Zagorze a Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach. (https://sum.edu.pl/pl/wiadomosci/ogolne/wspolpraca-sum-z-uniwersytetem-trackim-w-bulgarii )

Organizatorami Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia były uczelnie wchodzące w skład Konsorcjum Akademickiego – Katowice Miasto Nauki:

  • Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach,
  • Uniwersytet Śląski w Katowicach,
  • Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach,
  • Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach,
  • Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach,
  • Politechnika Śląska,
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.

Wydarzenie zostało dofinansowanie ze środków Województwa Śląskiego Współorganizatora – Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.


Dane wysyłającego:
Dominika Kardynał 

Galeria zdjęć

obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
Najnowsze wiadomości
© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM