Bądź liderem w medycynie. Tego można (trzeba) się nauczyć

50%
17 kwi 2024

Fundacja ISKIERKA wraz ze Szkołą Liderów oraz Śląskim Uniwersytetem Medycznym zainaugurowali wczoraj  program „Liderstwo w medycynie”. Pierwszym gościem spotkania z przyszłymi, zrekrutowanymi do programu liderami, był rektor SUM Tomasz Szczepański, hematolog  dziecięcy, pediatra, który powiedział, co dla niego w programie jest najważniejsze, nawiązując do własnych doświadczeń. - Bardzo cieszę się, że Śląski Uniwersytet Medyczny bierze udział w programie „Liderstwo  w medycynie”, który jest skierowany już do studentów i rezydentów, a zatem przyszłych i młodych lekarzy. Warto odczarować słowo lider, bo niesłusznie jest często pejoratywnie odbierane, a tymczasem liderzy są to osoby, które chcą aktywnie działać na rzecz rozwoju swojego środowiska zawodowego. To liderom zawdzięczamy zmiany, nowe inicjatywy. Niezwykłym atutem programu jest jego praktyczny wymiar. Uczestnicy nie dość, że pracują indywidualnie ze swoimi tutorami to uczą się na konkretnych przykładach i wykorzystując indywidualne doświadczenia swoich doradców. Często wydaje się nam, że posiadamy kompetencje lidera, a w praktyce warto i trzeba je doskonalić.”

Tematem roli liderów w medycynie Fundacja „Iskierka” jest zainteresowana od dłuższego czasu. - Od kliku lat słyszę na spotkaniach i konferencjach, że medycyna potrzebuje liderów. Po wielu rozmowach i podjęliśmy decyzję o organizacji takiego programu. Bardzo cieszę się, że Śląski Uniwersytet Medyczny bierze w nim udział. Każdy z nas bywa liderem, a ten kto na stałe wprowadza zmiany, słyszy je i odpowiada na potrzeby, inspiruje do działania, rozwoju i wpływa na otoczenie - nim jest – wyjaśnia Jolanta Czernicka – Siwecka, prezeska Fundacji i dodaje: -  W procesie leczenia najważniejszy jest pacjent, a jego najbliższym otoczeniem jest rodzina i właśnie personel medyczny. To jest pierwszy i najbliższy zespół pracujący na rzecz pacjenta. Współtworzenie takiego i zaangażowanego zespołu wymaga wiedzy i kompetencji. Począwszy od komunikacji po profilaktykę konfliktów, pracy z kryzysem, etapów wprowadzania zmiany po superwizję służącą przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu. Drugim zespołem jest szpital i instytucje, takie jak np. NFZ. Umiejętność współpracy i wprowadzania tu zmian na trwałe podnosi jakość. To liderom zawdzięczamy zmiany, nowe inicjatywy. Niezwykłym atutem programu jest jego praktyczny wymiar – dodaje. 

Fundacja od 2006 roku działa na rzecz poprawy jakości leczenia, opieki i różnych form wspierania 

w długotrwałym procesie leczenia onkologicznego dzieci. Powstała na bazie osobistych doświadczeń, co pozwala w konstruktywny sposób reagować i działać na rzecz diagnozowania i definiowania potrzeb oraz problemów w obszarze opieki zdrowotnej z perspektywy pacjenckiej w celu szukania rozwiązań systemowych. W tym obszarze jednym z priorytetów fundacji jest dbanie o dobrostan psychiczny chorego dziecka i jego otoczenia. Wsparcie personelu medycznego w zakresie szkoleń i warsztatów 

z obszaru liderstwa oraz wzmacniania kluczowych kompetencji ma bowiem wpływ na codzienną pracę zespołów lekarskich i lepszą komunikację z pacjentami i rodzinami pacjentów. Program będzie rozwijał umiejętności przydatne w następujących obszarach:

* Budowanie partnerskich relacji z pacjentem, który chce wiedzieć, jak przebiega proces leczenia i mieć wpływ na zależne od niego etapy.

* Świadome towarzyszenie osobie chorej w przejściu przez, czasem najtrudniejszy moment 

w życiu, rozumienie nie tylko choroby, ale i człowieka, który jej doświadcza.

* Budowanie zespołu specjalistów wokół pacjenta, którego leczenie wymaga więcej niż jednej specjalizacji, umożliwienie sprawnego przepływu informacji i minimalizowanie straty czasu 

w kolejnych gabinetach, w których wszystko trzeba zaczynać od początku.

* Kierowanie procesem specjalizacji, w którym młodzi lekarze czują, że rozwijają zarówno swoje kompetencje medyczne jak i osobiste, pomocne w kontakcie z pacjentem.

* Kierowanie oddziałem lub szpitalem w sposób wzmacniający współpracę między wszystkimi osobami odpowiedzialnymi za proces leczenia.

* Wprowadzanie zmian w odpowiedzi na pojawiające się potrzeby, działania w poprzek wygodnym nawykom, podejmowanie odważnych działań, wychodzenie „przed szereg”.

  - Znamy lekarzy i lekarki, którzy działają w taki sposób. Często zanim skończyli medycynę byli harcerzami, przewodniczącymi samorządów szkolnych, wolontariuszkami w organizacjach pozarządowych. Umieli skupiać wokół siebie ludzi i wiedzieli, jak się zabrać za zorganizowanie wycieczki. Zaczynamy kurs liderski dla lekarzy, których potrzebujemy trafiając do szpitali, przychodni, gabinetów. Chcemy rozwijać kompetencje, które wspierają proces leczenia i funkcjonowania opieki medycznej. ”- mówi o programie Agnieszka Szelągowska, Wiceprezeska Fundacji Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego, Program Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Uczestnicy zakwalifikowani do Programu, w tym dziewięcioro studentów SUM na 20 uczestników, mieli okazje dziś poznać się na pierwszym spotkaniu. W ramach programu zaplanowane są 4 zjazdy szkoleniowe. Oprócz spotkań wyjazdowych to także praca indywidualna z tutorem/opiekunem oraz  tutoring grupowy. Szansa na poznanie zaangażowanych lekarek i lekarzy i dołączenie do aktywnej sieci absolwentek i absolwentów Szkoły Liderów.  Udział w Programie jest bezpłatny, dzięki środkom pozyskanym przez Fundacje ISKIERKA.

O Szkole Liderów:

Fundacja Szkoła Liderów im. Zbigniewa Pełczyńskiego to instytucja dbająca o jakość życia publicznego w Polsce. Od 30 lat pracujemy na rzecz rozwoju świadomego, opartego na wartościach przywództwa. Wyłaniamy i wspieramy liderów działających w różnych obszarach życia publicznego: w organizacjach pozarządowych, instytucjach samorządu terytorialnego, w partiach i organizacjach politycznych Wierzymy, że to właśnie osoby o zdolnościach przywódczych, pociągając za sobą innych, są motorem zmian. Fundacja jest miejscem spotkania i dialogu. W naszych programach uczestniczą osoby reprezentujące różne opcje polityczne i społeczne. Programy Fundacji są dla wielu Absolwentów znaczącym doświadczeniem rozwojowym, stają się punktem zwrotnym w ich karierach w życiu publicznym. Wśród absolwentów naszych projektów edukacyjnych jest wielu działaczy społecznych, samorządowych, a także 30 parlamentarzystów tej kadencji. www.szkola-liderow.pl


Dane wysyłającego:
Agata Pustułka

Galeria zdjęć

obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
obraz dekoracyjny
Najnowsze wiadomości
© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM