Kształcenie podyplomowe lekarzy - rozwój kształcenia praktycznego z wykorzystaniem technik symulacji medycznej SUM

50%

logotypy programu POWER

„Kształcenie podyplomowe lekarzy - rozwój kształcenia praktycznego z wykorzystaniem technik symulacji medycznej SUM”

Projekt realizowany w ramach działania 5.4 Kompetencje zawodowe i kwalifikacje kadr medycznych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój

Numer umowy:POWR.05.04.00-00-0159/18
Wartość projektu:

10 068 219,92 zł

Okres realizacji projektu:od 01.01.2019 r. do 30.09.2023 r.

Cel projektu:

Celem głównym projektu jest rozwój kompetencji zawodowych i kwalifikacji lekarzy oraz lekarzy rezydentów, w odpowiedzi na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju, poprzez organizację szkoleń doskonalących umiejętności chirurgiczne z uwzględnieniem map potrzeb zdrowotnych.

Przedmiotowy projekt przyczyni się do realizacji celów PO WER, wpisując się w realizację celu szczegółowego osi V Rozwój kompetencji zawodowych i kwalifikacji kadr medycznych, w odpowiedzi na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju, oraz celu tematycznego 10 Inwestowanie w kształcenie, szkolenie i szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie.

Powyższy cel zostanie osiągnięty po przeprowadzeniu szkoleń dla 1666 osób w okresie realizacji projektu.

Szkolenia zaplanowane w projekcie wykraczają poza program specjalizacji, a ich zakres tematyczny dotyczy zagadnień medycznych opartych na Evidence Based Medicine, związanych z rozwojem umiejętności medycznych w zakresie umiejętności chirurgicznych.

Metodyka szkoleń

Szkolenia będą prowadzone przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach w następujący sposób:

  • Trafne rozpoznanie sytuacji klinicznej, czyli ustalenie diagnozy, a następnie wybór dostępnych opcji postępowania, które zależeć będą od panujących warunków. Na tym etapie niezbędna będzie wiedza, doświadczenie lekarza oraz jego indywidualne umiejętności.
  • Analiza korzystnych oraz niekorzystnych skutków różnych działań diagnostycznych i leczniczych. Na tym etapie niezbędne będzie wykorzystanie wiedzy z określonych badań naukowych. Niezbędne będą tu umiejętności odnalezienia oraz analizy tego typu danych w celu poddania ich krytycznej ocenie pod kątem wiarygodności i znaczenia klinicznego, a następnie wykorzystanie tych informacji w odniesieniu do danego pacjenta/danego scenariusza.
  • Po przeprowadzeniu powyższych etapów będzie możliwy wybór odpowiedniej ścieżki postępowania, najbardziej optymalnego w danej sytuacji.

Tematyka kursów

Zadanie 1. Kurs wirtualnej symulacji technik laparoskopowych w chirurgii dziecięcej

Oferowane szkolenie skierowane jest do lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe, do lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z zakresu małoinwazyjnych technik operacyjnych, a także do lekarzy w trakcie specjalizacji lub chcących doskonalić swoje umiejętności w technikach wideochirurgicznych wykonywanych u dzieci.

Zadanie 2. Kurs wirtualnej symulacji technik torakoskopii w chirurgii klatki piersiowej

Kurs dla lekarzy chcących dokonać analizy anatomii topograficznej w warunkach z dostępu laparoskopowego czy torakoskopowego, co jest rzadko prezentowane w formie realnego obrazu pola operacyjnego w atlasach anatomicznych. Daje okazję do przećwiczenia odpowiednich procedur medycznych oraz wyeliminowania fałszywych ruchów dzięki możliwości powtórzenia danego etapu.

Zadanie 3. Kurs wirtualnej symulacji technik laparoskopowych w urologii i urologii dziecięcej

Oferowane szkolenie skierowane jest do lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe, a także do lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z zakresu „małoinwazyjnych technik operacyjnych”.

Kurs daje możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności obsługi instrumentarium, kamery, chwytania oraz przenoszenia, właściwej ergonomii pracy w procedurach laparoskopowych, koordynacji ruchowej i wzrokowej w procedurach laparoskopowych i torakoskopowych; a także szycia chirurgicznego wykorzystywanego podczas zabiegów laparoskopowych.

Zadanie 4. Kurs FAST – symulacja medyczna

Kurs daje możliwość szkolenia i doskonalenia zastosowania ultrasonografii w urazach wielonarządowych z ujęciem sytuacji patologicznych wymagających odpowiedniego postępowania chirurgicznego. Pozwala na podnoszenie umiejętności praktycznych i decyzyjnych lekarzy, a tym samym na zapewnienie lepszej opieki nad pacjentami.

Pakiet 5. Warsztat szkoleniowy w zakresie wykonywania przezprzełykowych badań echokardiograficznych (TEE)

Kurs umożliwia szkolenie i doskonalenie techniki coraz szerzej wykorzystywanej zarówno w diagnostyce, jak i w pilotowaniu zabiegów terapeutycznych. Ćwiczenia realizowane są w warunkach rzeczywistych z wykorzystaniem modeli anatomicznych, wraz z prezentacją najnowszych wytycznych postępowania z zastosowaniem techniki badań TEE.

Pakiet 6. Diagnostyka funkcjonalna układu kostno-stawowo-mięśniowego z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych ze szczególnym uwzględnieniem okresu wieku rozwojowego oraz senioralnego

Umożliwia szkolenie i doskonalenie umiejętności z przeprowadzania diagnostyki funkcjonalnej układu kostno-stawowo-mięśniowego za pomocą różnych prostych testów funkcjonalnych oraz nowoczesnej aparatury pomiarowej, zwłaszcza w zakresie oceny postawy ciała w różnym wieku, chodu, stabilności, równowagi, oceny ryzyka upadków.

Pakiet 7. Podstawowe techniki diagnostyki inwazyjnej układu krążenia

Kurs dla lekarzy kardiologów lub szkolących się w kardiologii, którzy zamierzają stosować techniki inwazyjne w leczeniu pacjentów. Daje możliwość szkolenia i doskonalenia wielu typów zabiegów diagnostycznych z kardiologii interwencyjnej, takich jak koronarografia z dostępu udowego, koronarografia z zastosowaniem dostępu promieniowego, bypassografia z zastosowaniem dostępu udowego lub promieniowego, oraz w zakresie zastosowania i doboru sprzętu oraz technik zabezpieczenia miejsca nakłucia – ćwiczenia w warunkach symulacji z wykorzystaniem symulatorów i modeli anatomicznych.

Zadanie 8. Punkcja transseptalna i zabiegi na przegrodzie międzyprzedsionkowej

Kurs dla lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe, a także lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z zakresu kardiologii interwencyjnej pozawieńcowej i echokardiografii śródzabiegowej. Daje możliwość szkolenia i doskonalenia wielu typów zabiegów dotyczących przegrody międzyprzedsionkowej.

Zadanie 9. Elektroterapia w niewydolności serca

Kurs dla lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe, a także lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z kardiologii interwencyjnej. Szkolenie dedykowane jest również lekarzom w trakcie specjalizacji z kardiologii, kardiologom zachowawczym oraz pracującym w ośrodkach rozwijających/planujących rozwijać elektroterapię w niewydolności serca.

Zadanie 10. Zastosowanie praktycznych technik w operacjach małoinwazyjnych zastawki mitralnej

Szkolenie dla lekarzy rezydentów oraz specjalistów, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie małoinwazyjnych operacji zastawki mitralnej. Uczestnik pozna techniki kaniulacji operacji małoinwazyjnych.

Zadanie 11. Echokardiografia przezprzełykowa w zabiegach przezcewnikowego zamknięcia nieprawidłowych połączeń wewnątrzsercowych, wad zastawkowych oraz zamknięcia uszka lewego przedsionka

Szkolenia przewidziane dla lekarzy chcących doskonalić umiejętności w zakresie wielu typów zabiegów przezcewnikowych (m.in. zamknięcie PFO/ASD, uszka lewego przedsionka, nieprawidłowych połączeń wewnątrzsercowych) oraz doskonalić umiejętności praktyczne i decyzyjne, zapewniając tym samym lepszą opieki nad pacjentami.

Zapraszamy na stronę projektu:

Zasady rekrutacji oraz program kursów:

© Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Portal SUM