Logo BIP Logo projekt�w EU Skip to main content.   Skip to menu   Search

 

Uczelnia

Nauka

Biblioteka

Student

Szkoła doktorska

Doktoraty / Habilitacje

Kandydat / Admission

Biznes

Kontakt

En

Ustawa 2.0

Szukaj

 
 

Rozmowa z prof. Tomaszem Szczepańskim, rektorem SUM.

Jak dzięki nauce zbudować dobre miejsce do pracy i życia?

Nie tak dawno Katowice były gospodarzem pierwszego Międzynarodowego Kongresu Jakości Kształcenia, podczas którego ponad wszelką wątpliwość wybrzmiały słowa, że to właśnie nauka jest motorem rozwoju naszego województwa. Ponieważ to wydarzenie cykliczne jest gwarancją, że nasze aspiracje i możliwości będą tylko rosły. Region, jego stolica, przeszły niezwykle trudną transformację gospodarczą i społeczną. Jej wymownym symbolem jest chociażby Muzeum Śląskie, powstałe w miejscu dawnej kopalni „Ferdynand" (potem „Katowice") w 1822 roku. Przejeżdżając obok siedziby Muzeum widzimy dziś kopalnianą wieżą wodną oraz wieżą szybową „Warszawa II" . Mamy przed sobą dziś i wczoraj... Zmiany jakie zaszły i będą zachodzić w województwie są zbudowane na rozwoju prężnej edukacji, czego wyrazem jest przyznanie Katowicom tytułu Europejskiej Stolicy Nauki w 2024 roku. Wspólne działania władz miasta, województwa i Konsorcjum Akademickiego, złożonego z siedmiu śląskich uczelni publicznych, zmierzają do tego, by region był dobrym miejscem właśnie do pracy i do życia. Żeby przyciągał swoją energią i możliwościami, a są one naprawdę ogromne. Nauka to oczywiście indywidualny rozwój każdego z nas, ale ma to przemożny wpływ na powstanie miejsc pracy. Bo to przecież np. nowe technologie, nowe branże. Z mojego punktu widzenia lekarza, naukowca, rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, widzę niemal każdego dnia jak m.in. jak badania naukowe, pionierskie rozwiązania związane z leczeniem chorób, pomagają w odzyskaniu zdrowia pacjentom, dają szanse, których wcześniej nie było.

Jakie znaczenie ma nauka w codziennym życiu mieszkańców?

Nauka powinna służyć i służy ludziom. Podczas wspomnianego Kongresu prof. Tadeusz Sławek, były rektor Uniwersytetu Śląskiego, wygłaszając inauguracyjny wykład, powiedział niezwykle ważne słowa. Otóż naukowcy powinni sobie zawsze bardzo uczciwie odpowiadać na dwa pytania: jaki jest Świat i jaki ten Świat powinien być, ale odpowiadać tak, by nie wpadać przy tym ani w sceptycyzm, ani w utopię. To gwarantuje roztropne spojrzenie w przyszłość. Rolę jaką odgrywa nauka w naszym życiu widzimy na każdym kroku. Wynalezienie szczepionki przeciwko covid -19, która uratowała życie tylu istnień, to najbardziej aktualny i spektakularny przykład. Patrząc na medycynę to powstawanie nowych leków, terapii. To roboty chirurgiczne, cały ogromny, rozwijający się obszar tzw. wirtualnej medycyny, jak choćby stworzenie w SUM wirtualnego gabinetu stomatologicznego. To symulatory, na których mogą i ćwiczą studenci i lekarze, by w codziennej praktyce jak najbezpieczniej przeprowadzać zabiegi. Nie sposób choćby wymienić wszystkich „zasług" nauki dla proekologicznych rozwiązań, o których wartości nie trzeba przekonywać mieszkańców naszego województwa, czy też branży IT w postaci różnych pożytecznych aplikacji, a przecież to jedna z „działek", choć tak bardzo pomocna ludziom.

W jaki sposób Śląski Festiwal Nauki KATOWICE i podobne działania mogą zmienić region, miasto?

Niezwykle cenię sobie tę wspaniałą inicjatywę jaką jest Śląski Festiwal Nauki. To prawdziwe święto nauki, inspiracja dla studentów naszych uniwersytetów i umacnianie społecznej wspólnoty, bo przecież Festiwal to spotkanie z mieszkańcami regionu, którzy mogą zobaczyć ambitnych, młodych ludzi, poznać ich pomysły, a także skorzystać, w przypadku Śląskiego Uniwersytetu Medycznego, z rad prozdrowotnych, szeroko pojętej profilaktyki. Mogą zobaczyć „jaki ten świat powinien być"... Śląski Festiwal Nauki i podobne działania umacniają nas w przekonaniu, że warto w naukę inwestować, bo dzięki niej będziemy zdrowsi, będziemy mieszkać w przyjaznych zdrowiu warunkach, bez barier architektonicznych, zielonych, dobrze zaplanowanych zarówno z myślą o potrzebach seniorów jak i naszych najmłodszych obywatelach .

Czy i w jaki sposób Śląski Festiwal Nauki KATOWICE powinien rezonować z bieżącą sytuacją społeczno—polityczną?

Nauka jest ponadczasowa i powinna być apolityczna. Zdecydowanie ma wspierać jej odbiorców, czyli ludzi w ich codziennym życiu. Nie zawsze jesteśmy w stanie osiągnąć ten ideał, ale powinniśmy do niego dążyć i wydaje mi się, że nieźle nam to w Polsce wychodzi. Nauka to jednak także, a może przede wszystkim spojrzenie w przyszłość, zmieniające się warunki życia, w tym kontekście, że nasze myślenie trzeba programować na kilka dekad do przodu, przewidywać zagrożenia, trendy. Szukać dobrych, skutecznych rozwiązań związanych z leczeniem chorób cywilizacyjnych, starzeniem się społeczeństw, czy ociepleniem się klimatu. Śląski Festiwal Nauki został zgłoszony i przyjęty do sieci European Science Engagement Association, co świadczy o jego prestiżowej roli. Popularyzacja nauki, pokazanie jej różnych twarzy, warsztaty, wykłady razem tworzą niepowtarzalne i jedyne w swoim rodzaju wydarzenie.

W jaki sposób nauka może udzielać odpowiedzi na bieżące problemy społeczne?

Nauka cały czas udziela odpowiedzi na bieżące problemy społeczne. Bo przecież, obok wspomnianych szczepionek przeciwko koronawirusowi, jest stała prozdrowotna edukacja oparta na wiedzy autorytetów, to obalanie szkodliwych np. antyszczepionkowych mitów. Wciąż przekonujemy się, jak wiele udało się zrobić i ile pracy jeszcze przed nami. Musimy, poprzez wprowadzenie dobrych rozwiązań, zahamować emigrację sił medycznych. Naszym wielkim zadaniem jest zdecydowane polepszenie dostępu do ochrony zdrowia, który proces zaburzyła m.in. pandemia.

https://slaskifestiwalnauki.pl/5-pytan-o-nauke

 

 

 

Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu
 

Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu

Kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny. 43 Katedry i 4 jednostki samodzielne. Tradycja sięgająca 1946 roku. Bogate zaplecze naukowo-badawcze i dydaktyczne.
Wydział Nauk Medycznych w Katowicach
 

Wydział Nauk Medycznych w Katowicach

Kierunki: lekarski oraz neurobiologia. Wydział to ponad 340 nauczycieli akademickich oraz 40 katedr, 34 kliniki, 18 zakładów i 4 oddziały kliniczne. Na terenie Wydziału znajduje się nowoczesne Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej.
Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu
 

Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu

Kierunki: farmacja, analityka medyczna, kosmetologia i biotechnologia medyczna. Bogata baza dydaktyczno-naukowa w nowoczesnym kampusie dydaktycznym oraz atrakcyjne zaplecze sportowe.
Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach
 

Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach

Powołany w 2001 roku. Kierunki studiów: pielęgniarstwo, położnictwo, fizjoterapia, elektroradiologia, coaching medyczny. Studia doktoranckie i studia podyplomowe. Bogata baza naukowo-dydaktyczna oraz zaplecze sportowe.
Wydział Nauk o Zdrowiu w Bytomiu
 

Wydział Nauk o Zdrowiu w Bytomiu

Unikalne kierunki: Zdrowie Publiczne oraz Dietetyk. Istnieje od 2001 roku. Funkcjonuje na bazie 12 jednostek naukowo dydaktycznych. Studia magisterskie i licencjackie.

Fundusze Europejskie

Serwisy internetowe Śląskiego Uniwersytetu Medycznego wykorzystują pliki cookie w zakresie niezbędnym do ich prawidłowego funkcjonowania oraz w celu dostosowywania i poprawiania sposobu ich działania. Więcej informacji polityka cookies SUM

Polityka prywatności dla stron internetowych SUM

Deklaracja dostępności

SUM © 2016-2022

 

 

 

logo sum

ŚLĄSKI UNIWERSYTET MEDYCZNY w Katowicach
ul. Poniatowskiego 15
40-055 Katowice
tel. 32 208 3600
NIP: 634-000-53-01
REGON: 000289035

Redagowanie i administracja: Centrum Informatyki i Informatyzacji
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.