Czy i jak pandemia Covid -19 wpłynęła na psychikę dzieci i młodzieży? Które z zaburzeń psychicznych dominują w repertuarze zaburzeń pocovidowych? Czy sami możemy sobie pomóc i jak? Kiedy konsultować nasze problemy ze specjalistami i jakimi?
- W czasie pierwszej fali pandemii połowa dzieci i młodzieży była zadowolona, że nie musi chodzić do szkoły, wcześniej wstawać. Wszystko zmieniło się podczas drugiej i trzeciej fali, gdy doszło do wybuchu reakcji lękowych, stanów depresyjnych. Zauważalny był wzrost przemocy w cyberprzestrzeni. Mogłabym nie odchodzić od komputera tyle młodych ludzi potrzebowała pomocy specjalisty w ramach teleporad – powiedziała prof. Małgorzata Janas-Kozik, kierownik Oddziału Klinicznego Psychiatrii i Psychoterapii Wieku Rozwojowego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Centrum Pediatrii im. Jana Pawła II w Sosnowcu.
To największy tego typu oddział w Polsce, w którym aktualnie jest …100 - procentowe obłożenie. Niestety powrót dzieci i młodzieży do szkół nie zmniejszy problemu. Jak stwierdziła pani prof. Janas – Kozik największą rolę do spełnienia mają rodzice jako ta najbliższa grupa wsparcia. Ale oni też muszą zbudować w sobie siłę psychiczną. Nasza specjalistka zaleca codzienne, szczere rozmowy w gronie rodziny.
Pani profesor jest pełnomocnikiem ministra zdrowia ds. reformy psychiatrii dzieci i młodzieży.
[Przesłano przez: Patrycja Matusińska]