Logo BIP Logo projekt�w EU Skip to main content.   Skip to menu   Search

 

Uczelnia

Nauka

Biblioteka

Student

Szkoła doktorska

Kandydat

Biznes

Kontakt

En / Ru

Ustawa 2.0

Szukaj

 
 
Prof. dr hab. n. farm. Janusz Kasperczyk

Znalazł się na liście 2 proc. TOP najczęściej cytowanych naukowców na świecie. Na pytanie, co trzeba „zrobić” aby zostać cytowanym naukowcem, odpowiada – nic. Z prof. dr hab. n. farm. Januszem Kasperczykiem, Kierownikiem katedry i zakładu Biofarmacji Wydziału Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego rozmawiała Patrycja Matusińska.

  1. Jakie to uczucie, znaleźć się na liście 2 proc. TOP najczęściej cytowanych naukowców na świecie?

Mówiąc szczerze, nie wiedziałem, że jest taki ranking. Dowiedziałem się od moich współpracowników, którzy nagle składają gratulacje, a ja nie wiem z jakiego powodu. Specjalnie nie przywiązuję wagi do jakiegokolwiek współzawodnictwa. Nie jestem zwolennikiem wszechobecnego „punktowania” i oceniania jakości badań naukowych poprzez zdobycie jak największego sumarycznego IF. Jakie uczucie? daje pewną satysfakcję, że przeprowadzone badania naukowe i wnioski z nich wynikające nie poszły  „do szuflady”, ale ktoś z nich korzysta.

  1. Porozmawiajmy zatem o rankingu. Jak on działa?

Naukowcy zostali podzieleni na 22 dziedziny naukowe i 176 podobszarów. Stworzono bazę danych 2% najlepszych naukowców nie tylko na podstawie ilości cytowań, ale na podstawie ustandaryzowania informacji o cytowaniach, indeksie Hirsha, indeksie hm skorygowanym o współautorstwo, cytowaniach z artykułów na różnych pozycjach autorskich oraz wskaźniku złożonym. Następnie przedstawiono oddzielne dane dotyczące wpływu na całą karierę zawodową i z jednego roku. W kolejnym etapie podano wskaźniki z cytowaniami własnymi i bez nich.  Dla wszystkich naukowców, którzy opublikowali co najmniej w roku 5 artykułów, podano również percentyle specyficzne dla danej dziedziny i podobszaru. 

  1. Co trzeba „zrobić” aby zostać cytowanym naukowcem?

Nic. Nie powinno się prowadzić badań naukowych, aby być cytowanym naukowcem.  Celem badań  jest dokonanie istotnego odkrycia naukowego. Natknąłem się kiedyś na publikację, która zawierała ewidentny błąd logiczny i prowadziła do nieprawdziwej tezy - o dziwo ta praca ma dużo cytowań, bo każdy autor  opisujący  badania z tej tematyki wytykał ten błąd.  W ten sposób też można zdobyć dużo cytowań. Ale nie polecam tego sposobu!

  1. Jaka jest pozycja nauki polskiej w międzynarodowych rankingach?

Nie śledzę rankingów, ale jak przypadkiem się na nie natknę, to całkiem niezła, zwłaszcza z dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych. 

  1. Badania mówią, że 89% Polaków uważa, że nauka zdalna jest o wiele gorsza od stacjonarnej…

Ja też tak uważam, ale jak nie można inaczej.  Nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ze studentem.

  1. Czy system nauczania zdalnego wpłynie na obniżenie poziomu wiedzy uczniów/studentów, czy nauka zdalna to dobre rozwiązanie?

Trzeba by najpierw zdefiniować co to jest poziom wiedzy uczniów/studentów. Jest to bardziej skomplikowane niż się wydaje, gdyż miara poziomu wiedzy moim zdaniem ustawicznie się zmienia wraz z rozwojem technologicznym, informatycznym i możliwością szybkiego dostępu do danych wszelakich. Istotne jest abyśmy uczyli studentów myślenia i rozwiązywania problemów, a nie wkuwania treści, które mogą jednym kliknięciem znaleźć w Internecie.  W tym wypadku nauka zdalna nam tego nie ułatwia.  

  1. Czy nauki ścisłe mają przyszłość? jaka jest bliższa i dalsza przyszłość nauki?

Nauki ścisłe zawsze miały przyszłość. Nad pytaniem o bliższą i dalszą przyszłość nauki trzeba się głęboko zastanowić i nie podejmuję się dzisiaj na nie odpowiedzieć, może jak będę na emeryturze, ale jeszcze trochę mam na to czasu.

 

[Przesłano przez: Patrycja Matusińska]

 

 

Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu
 

Wydział Nauk Medycznych w Zabrzu

Kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny. 43 Katedry i 4 jednostki samodzielne. Tradycja sięgająca 1946 roku. Bogate zaplecze naukowo-badawcze i dydaktyczne.
Wydział Nauk Medycznych w Katowicach
 

Wydział Nauk Medycznych w Katowicach

Kierunki: lekarski oraz neurobiologia. Wydział to ponad 340 nauczycieli akademickich oraz 40 katedr, 34 kliniki, 18 zakładów i 4 oddziały kliniczne. Na terenie Wydziału znajduje się nowoczesne Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej.
Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu
 

Wydział Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu

Kierunki: farmacja, analityka medyczna, kosmetologia i biotechnologia medyczna. Bogata baza dydaktyczno-naukowa w nowoczesnym kampusie dydaktycznym oraz atrakcyjne zaplecze sportowe.
Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach
 

Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach

Powołany w 2001 roku. Kierunki studiów: pielęgniarstwo, położnictwo, fizjoterapia, elektroradiologia, coaching medyczny. Studia doktoranckie i studia podyplomowe. Bogata baza naukowo-dydaktyczna oraz zaplecze sportowe.
Wydział Nauk o Zdrowiu w Bytomiu
 

Wydział Nauk o Zdrowiu w Bytomiu

Unikalne kierunki: Zdrowie Publiczne oraz Dietetyk. Istnieje od 2001 roku. Funkcjonuje na bazie 12 jednostek naukowo dydaktycznych. Studia magisterskie i licencjackie.

Fundusze Europejskie

Serwisy internetowe Śląskiego Uniwersytetu Medycznego wykorzystują pliki cookie w zakresie niezbędnym do ich prawidłowego funkcjonowania oraz w celu dostosowywania i poprawiania sposobu ich działania. Więcej informacji polityka cookies SUM

Deklaracja dostępności

SUM © 2016-2021

 

 

 

logo sum

ŚLĄSKI UNIWERSYTET MEDYCZNY w Katowicach
ul. Poniatowskiego 15
40-055 Katowice
tel. 32 208 3600
NIP: 634-000-53-01
REGON: 000289035

Redagowanie i administracja: Centrum Informatyki i Informatyzacji
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.