W semestrze letnim 2020 roku Apteka Szkoleniowa Zakładu Farmacji Aptecznej WNF w Sosnowcu SUM w Katowicach, wychodząc naprzeciw dokonującemu się postępowi w zakresie informatyzacji polskiej farmacji, rozpoczęła nauczanie realizacji e-recept, obok realizacji tradycyjnych recept papierowych, rozszerzonych o tzw. „DRR”, czyli elektroniczne dokumenty realizacji recepty, tożsame z tymi, realizowanymi w aktualnie funkcjonujących aptekach ogólnodostępnych.
Prace nad wprowadzeniem w Zakładzie Farmacji Aptecznej sztandarowego cyfryzacyjnego rozwiązania Ministerstwa Zdrowia w postaci e-recepty rozpoczęto na początku 2019 roku, równocześnie z obowiązkiem dostępności tej informatycznej innowacji w aptekach ogólnodostępnych na terenie Polski. Dzięki zaangażowaniu Kierownictwa oraz Pracowników Wydziału Nauk Farmaceutycznych w Sosnowcu - w tym głównie Panów mgr farm. Olgierda Batoryny, Asystenta badawczo–dydaktycznego Zakładu Farmacji Aptecznej, a także mgr Przemysława Jędrusika, Zastępcy Kierownika Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ds. technologii ICT w Katowicach SUM - w niedługim czasie udało się zainstalować w Aptece Szkoleniowej, będącej jednym z głównych „narzędzi dydaktycznych” Zakładu Farmacji Aptecznej, certyfikaty e-recepty, pozyskane dzięki przychylności Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Należy nadmienić, iż wyżej wymieniona procedura, wprowadzona przy znaczącym wsparciu firmy KAMSOFT, była analogiczna do procesu, jaki musiała przejść każda apteka ogólnodostępna w Polsce, podczas podłączania do systemu P1. Należało także uwzględnić dodatkowe uwarunkowania, jakimi charakteryzuje się oprogramowanie apteczne, w postaci środowiska testowego, co dodatkowo komplikowało cały proces wdrażania.
Cały proces wdrażania e-recepty w Zakładzie Farmacji Aptecznej uzupełniło doposażenie tej jednostki – z początkiem 2020 roku – w oprogramowanie gabinetowe AMMS firmy ASSECO. Dzięki temu Nauczyciele akademiccy Apteki Szkoleniowej są w stanie generować e-recepty, korzystając z dostępnego środowiska testowego.
Wszystkie wymienione wyżej innowacyjne elementy pozwalają dostosować proces dydaktyczny do aktualnie wdrażanych rozwiązań w polskich aptekach tak, aby absolwent kierunku farmacja, prowadzonego w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach, był profesjonalnie przygotowany do podjęcia pracy w aptece, funkcjonującej zgodnie z najnowszymi prawnymi wymogami i praktycznymi procedurami.
[Przesłano przez: Bożena Langner]