Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach
W trosce o wysoką jakość kształcenia jako czynnika gwarantującego dalszy rozwój oraz wysoką pozycję Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach (SUM) w polskim i europejskim obszarze szkolnictwa wyższego, a także mając na względzie krajowe i międzynarodowe standardy kształcenia studentów, wprowadza się Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia (USZJK).
§1
- Zasadniczym celem działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia jest zapewnienie jakości kształcenia oraz jej monitorowanie i doskonalenie.
- Efektem działania USZJK mają być w szczególności:
- wysoka jakość kształcenia,
- przejrzystość i konkurencyjność oferty edukacyjnej Uczelni oraz wyposażenie absolwentów w kwalifikacje pożądane na rynku pracy,
- uzyskiwanie i utrzymanie akredytacji krajowych i międzynarodowych.
- USZJK obejmuje wszystkie formy studiów i poziomy kształcenia (stacjonarne
i niestacjonarne studia I i II stopnia, jednolite studia magisterskie, kształcenie doktorantów na studiach doktoranckich i w Szkole Doktorskiej, studia podyplomowe).
§2
- Działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia obejmują:
- monitorowanie procesu kształcenia,
- monitorowanie kwalifikacji i kompetencji kadry prowadzącej kształcenie,
- ocenę warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych,
- analizę zasad rekrutacji na studia i ocenę dostępności informacji na temat kształcenia,
- ocenę jakości obsługi administracyjnej studentów, doktorantów i pracowników,
- monitorowanie mobilności studentów, doktorantów i pracowników,
- ocenę form wsparcia studentów, doktorantów i pracowników,
- monitorowanie kariery zawodowej i naukowej absolwentów,
- uzyskiwanie opinii absolwentów o przebiegu odbytych studiów,
- uzyskiwanie opinii pracodawców na temat umiejętności i kompetencji zatrudnianych absolwentów Uczelni,
- monitorowanie wyników egzaminów państwowych, koniecznych do uzyskania prawa wykonywania zawodu oraz rozpoczęcia studiów specjalizacyjnych,
- uzyskiwanie informacji na temat pozycji Uczelni w rankingach krajowych i międzynarodowych.
§3
Realizacja działań Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, w celu zapewnienia krajowych i międzynarodowych standardów akademickich, obejmuje:
- Monitorowanie procesu kształcenia poprzez analizę i/lub ocenę:
- zakładanych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych dla kwalifikacji na poziomach: 6 PRK, 7 PRK i 8 PRK,
- zgodności programu studiów z zakresem wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się,
- spójności zakładanych efektów uczenia się z treściami kształcenia i metodami dydaktycznymi,
- prawidłowości stosowanego systemu punktów ECTS,
- zgodności kart poszczególnych modułów/przedmiotów z programem studiów oraz zakładanymi efektami uczenia się,
- kwalifikacji absolwenta,
- wyników hospitacji wszystkich form zajęć dydaktycznych.
- Monitorowanie kwalifikacji i kompetencji kadry nauczającej, polegające na ocenie ich zgodności z wymogami zawartymi w rozporządzeniu ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego określającego warunki, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne Uczelni, aby prowadzić studia na określonym kierunku i poziomie kształcenia.
- Ocenę warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych na podstawie przeglądu infrastruktury:
- sal wykładowych, seminaryjnych, ćwiczeniowych m.in. pod kątem wyposażenia w sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do prowadzenia zajęć,
- bibliotek m.in. pod kątem ilości miejsc w czytelniach oraz ich wyposażenia.
- Analizę zasad rekrutacji oraz ocenę dostępności informacji na temat kształcenia, dotyczących:
- warunków i zasad rekrutacji oraz liczby miejsc na poszczególne kierunki studiów/do Szkoły Doktorskiej, przy uwzględnieniu możliwości zapewnienia kadry i bazy dydaktycznej Wydziałów oraz zapotrzebowania na absolwentów danego kierunku,
- aktualnych informacji o ofercie dydaktycznej Uczelni (zasadach rekrutacji, kierunkach studiów, poziomach kształcenia i systemach studiów, sylwetce absolwenta), która powinna być dostępna dla wszystkich zainteresowanych, a w szczególności potencjalnych kandydatów na studia,
- aktywnych form promocji Wydziału i Uczelni, realizowanych przez np. dni otwarte wydziału, targi edukacyjne, konferencje naukowe, spotkania z młodzieżą i nauczycielami szkół średnich, prezentacje Wydziału i Uczelni w mediach.
- Ocenę jakości obsługi administracyjnej przez studentów, doktorantów i pracowników, na podstawie wyników badań ankietowych na temat pracy Rektoratu, Dziekanatów, Szkoły Doktorskiej oraz Bibliotek SUM.
- Monitorowanie mobilności studentów, doktorantów i pracowników, polegające na analizie dokumentacji potwierdzającej udział w programach krajowych i międzynarodowych.
- Ocenę form wsparcia poprzez analizę działań podejmowanych w zakresie wsparcia studentów, doktorantów i pracowników w rozwoju społecznym, naukowym i zawodowym.
- Monitorowanie kariery zawodowej i naukowej absolwentów poprzez prowadzenie badań ankietowych.
- Uzyskiwanie opinii absolwentów o przebiegu odbytych studiów, poprzez prowadzenie anonimowych badań ankietowych, dotyczących programu studiów, kadry dydaktycznej i osiągniętych efektów uczenia się.
- Uzyskiwanie opinii pracodawców nt. kompetencji i umiejętności zatrudnianych absolwentów Uczelni, na podstawie wyników anonimowych badań ankietowych.
- Uzyskiwanie informacji na temat wyników egzaminów państwowych, koniecznych do uzyskania prawa wykonywania zawodu lub rozpoczęcia studiów specjalizacyjnych, polegające na analizie danych publikowanych przez odpowiednie Jednostki przeprowadzające egzaminy państwowe.
- Uzyskiwanie informacji na temat pozycji Uczelni, polegające na analizie danych publikowanych w rankingach krajowych i międzynarodowych.
§4
- Strukturę Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia tworzą:
- Rektor,
- Prorektor ds. Studiów i Studentów,
- Senacka Komisja ds. Studiów, Studentów oraz Programów i Jakości Kształcenia,
- Dziekani Wydziałów,
- Dyrektor Szkoły Doktorskiej,
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia, będący Przewodniczącym Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia,
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZdsJK),
- Podzespoły ds. Jakości Kształcenia (PdsJK).
- W celu realizacji zadań przewidzianych dla USZJK Rektor, na wniosek Prorektora ds. Studiów i Studentów, powołuje na okres kadencji władz Uczelni, w drodze Zarządzenia
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia,
- Podzespoły ds. Jakości Kształcenia wraz z wskazaniem Przewodniczących tych Podzespołów.
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia i Podzespoły ds. Jakości Kształcenia działają do dnia powołania nowych Zespołów, przy czym powołanie następuje nie później, niż w ciągu 2 miesięcy od ukonstytuowania się kolejno wybranych Władz Uczelni.
§5
Do zadań Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia należy nadzór nad Uczelnianym Systemem Zapewnienia Jakości Kształcenia, w tym w szczególności:
- kierowanie pracami Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia,
- promowanie dobrych praktyk w zakresie jakości kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem wniosków z przeprowadzonych akredytacji,
- dokonywanie analizy rocznych sprawozdań z prac Podzespołów ds. Jakości Kształcenia i przedstawionych propozycji działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia,
- sporządzanie rocznego Raportu z funkcjonowania USZJK,
- powoływanie zespołów zadaniowych na wniosek Przewodniczących PdsJK.
§6
- W skład Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia - jako przewodniczący,
- Przewodniczący Podzespołów ds. Jakości Kształcenia - wskazani przez Dziekanów lub Dyrektora Szkoły Doktorskiej,
- Nauczyciele akademiccy wskazani przez Dziekanów spośród członków Podzespołów ds. Jakości Kształcenia,
- 2 studentów wskazanych przez uczelniany organ Samorządu Studentów,
- 1 doktorant wskazany przez organ Samorządu Doktorantów,
- Kierownik Centrum Dydaktyki lub wskazany przez niego pracownik Centrum.
- Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia należy:
- koordynacja prac Podzespołów ds. Jakości Kształcenia,
- doskonalenie metod mających na celu podnoszeniu jakości kształcenia,
- przedstawianie Rektorowi raz w roku raportu z funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
§7
- W skład Podzespołów ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
- Przewodniczący Podzespołu ds. Jakości Kształcenia – wskazany przez Dziekana lub Dyrektora Szkoły Doktorskiej,
- Nauczyciele akademiccy wskazani przez Dziekanów lub Dyrektora Szkoły Doktorskiej – w liczbie zapewniającej właściwą reprezentację kierunków studiów lub dyscyplin naukowych,
- co najmniej 1 student każdego kierunku studiów, wskazany przez wydziałowy organ Samorządu Studentów,
- co najmniej 1 doktorant wskazany przez organ Samorządu Doktorantów,
- Kierownicy Dziekanatów/Sekcji ds. Kształcenia Doktorantów lub pracownicy przez nich upoważnieni.
- Podzespoły ds. Jakości Kształcenia:
- realizują zadania USZJK dotyczące kierunków studiów prowadzonych w Uczelni,
z uwzględnieniem kształcenia doktorantów, - przedstawiają Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia propozycje działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia,
- przedstawiają Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia w terminie
do 15 listopada coroczne sprawozdanie z dokonywanych ocen, ze wskazaniem nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu jakości kształcenia oraz obszarów wymagających działań naprawczych lub doskonalących, a także harmonogramu tych działań i osób odpowiedzialnych za ich realizację, - podejmują działania służące zwiększeniu aktywności studentów w procesie oceny zajęć dydaktycznych w formie anonimowych ankiet.
- realizują zadania USZJK dotyczące kierunków studiów prowadzonych w Uczelni,
§8
- Podstawą oceny działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia są coroczne sprawozdania z prac Podzespołów ds. Jakości Kształcenia oraz roczny Raport Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia z funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia na podstawie sprawozdań, o których mowa w ust. 1, opracowuje Raport, w którym wskazuje m.in. na nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu zapewnienia jakości kształcenia oraz precyzuje zakres, formę i terminy działań naprawczych lub doskonalących,
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia przedstawia Rektorowi Raport w terminie do 15 grudnia każdego roku akademickiego.
- Zatwierdzony przez Rektora i następnie przekazany Dziekanom Raport, stanowi podstawę do podjęcia działań naprawczych i doskonalących w terminach w nim określonych.
§9
- Rektor uprawniony jest do określania w drodze Zarządzenia szczegółowych postanowień dotyczących funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, w tym procedur i wzorów dokumentów.
- Rektor może upoważnić Uczelniany Zespół/Podzespoły ds. Jakości Kształcenia do podejmowania uchwał w zakresie, o którym mowa w ust. 1.