„Kształcenie podyplomowe lekarzy - rozwój kształcenia
praktycznego z wykorzystaniem technik symulacji medycznej SUM”
nr Projektu POWR.05.04.00-00-0159/18.
– projekt realizowany w ramach działania 5.4 Kompetencje zawodowe i kwalifikacje kadr medycznych Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
Wartość projektu: 10 068 219,92 zł
Okres realizacji projektu 01.01.2019 r. do 31.12.2022 r.
Zajrzyj na stronę Projektu: http://ksztalcenie.podyplomowe.lekarzy.sum.edu.pl
Rekrutacja oraz program kursów dostępne są na stronie: http://ksztalcenie.podyplomowe.lekarzy.sum.edu.pl/?r=artykul/view&id=2
Cel projektu
Celem głównym projektu jest rozwój kompetencji zawodowych i kwalifikacji lekarzy oraz lekarzy rezydentów, które odpowiadają na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju poprzez organizację szkoleń doskonalących lekarzy oraz lekarzy rezydentów w zakresie umiejętności chirurgicznych, które uwzględniają mapy potrzeb zdrowotnych.
Przedmiotowy projekt przyczyni się do realizacji celów POWER, w szczególności wpisywać się będzie w realizację celu szczegółowego Osi V Rozwój kompetencji zawodowych i kwalifikacji kadr medycznych odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju oraz celu tematycznego 10 Inwestowanie w kształcenie, szkolenie i szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie.
Powyższy cel zostanie osiągnięty poprzez przeprowadzenie szkoleń dla 1622 osób w okresie realizacji projektu.
Szkolenia zaplanowane w Projekcie wykraczają poza program specjalizacji, a ich zakres tematyczny dotyczy zagadnień medycznych opartych o Evidence Based Medicine związanych z rozwojem umiejętności medycznych w zakresie umiejętności chirurgicznych.
Metodyka szkoleń
Szkolenia prowadzone przez Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach będą prowadzone w następujący sposób:
- Trafne rozpoznanie sytuacji klinicznej, czyli ustalenie diagnozy, a następnie wybór dostępnych opcji postępowania, które zależeć będą od panujących warunków. Na tym etapie niezbędna będzie wiedza, doświadczenie lekarza oraz jego indywidualne umiejętności,
- Analiza korzystnych oraz niekorzystnych skutków różnych działań diagnostycznych i leczniczych, na tym etapie niezbędne będzie wykorzystanie wiedzy z danych badań naukowych - niezbędne tutaj będą umiejętności odnalezienia oraz analizy tego typu danych w celu poddania ich krytycznej ocenie pod kątem wiarygodności i znaczenia klinicznego, a następnie przełożenie tych informacji w odniesieniu do danego pacjenta/danego scenariusza.
- Po przeprowadzeniu w/w etapów będzie możliwe wybranie odpowiedniej ścieżki postępowania, które będzie w danej sytuacji jak najbardziej optymalne.
Tematyka kursów
Zadanie 1. Kurs wirtualnej symulacji technik laparoskopowych w chirurgii dziecięcej:
Oferowane szkolenie skierowane jest do lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe, a także do lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z zakresu małoinwazyjnych technik operacyjnych. Lekarze w trakcie specjalizacji lub chcący doskonalić swoje umiejętności w technikach wideochirurgicznych wykonywanych u dzieci.
Zadanie 2. Kurs wirtualnej symulacji technik laparoskopowych w chirurgii dziecięcej:
Kurs dla lekarzy mających potrzebę analizy anatomii topograficznej w warunkach z dostępu laparoskopowego czy torakoskopowego, co rzadko prezentowane jest w formie realnego obrazu pola operacyjnego w atlasach anatomicznych, jest potrzeba przećwiczenia odpowiednich procedur medycznych oraz wyeliminowanie fałszywych ruchów w oparciu o możliwości powtórzenia danego etapu.
Zadanie 3. Kurs wirtualnej symulacji technik torakoskopii w chirurgii klatki piersiowej:
Uczestnicy mają potrzebę analizy anatomii topograficznej w warunkach z dostępu torakoskopowego, co rzadko prezentowane jest w formie realnego obrazu pola operacyjnego w atlasach anatomicznych.
- Wypróbowanie różnych sposobów klipsowania/zaopatrywania naczyń z uwagi na koszty sprzętu medycznego są poza możliwościami ćwiczeniowego użycia dla początkującego chirurga,
- Istnieje uzasadniona potrzeba nauki manipulowania, przenoszenia, chwytania, preparowania tkanek, w tym i nauka szycia.
Zadanie 4. Kurs FAST - symulacja medyczna
Możliwość szkolenia i doskonalenia zastosowania ultrasonografii w urazach wielonarządowych z ujęciem sytuacji patologicznych wymagających odpowiedniego postępowania chirurgicznego, podnoszenie umiejętności praktycznych i decyzyjnych lekarzy, a tym samym zapewnienie lepszej opieki nad pacjentami.
Pakiet 5. Warsztat szkoleniowy w zakresie wykonywania przezprzełykowych badań echokardiograficznych (TEE)
Możliwość szkolenia i doskonalenia w zakresie techniki coraz szerzej wykorzystywanej zarówno w diagnostyce jak i w pilotowaniu zabiegów terapeutycznych; ćwiczenia w warunkach rzeczywistych z wykorzystaniem modeli anatomicznych, prezentacja najnowszych wytycznych postępowania z zastosowaniem techniki badań TEE.
Pakiet 6. Diagnostyka funkcjonalna układu kostno – stawowo – mięśniowego z wykorzystaniem nowoczesnych rozwiązań technicznych ze szczególnym uwzględnieniem okresu wieku rozwojowego oraz senioralnego.
Możliwość szkolenia i doskonalenia umiejętności z zakresu przeprowadzania diagnostyki funkcjonalnej układu kostno-stawowo-mięśniowego za pomocą różnych prostych testów funkcjonalnych oraz za pomocą nowoczesnej aparatury pomiarowej, zwłaszcza w zakresie oceny postawy ciała w różnym wieku, chodu, stabilności , równowagi, oceny ryzyka upadków.
Pakiet 7. Podstawowe techniki diagnostyki inwazyjnej układu krążenia
Kurs dla lekarzy kardiologów lub szkolących się w kardiologii, którzy zamierzają stosować techniki inwazyjne w leczeniu pacjentów. Możliwość szkolenia i doskonalenia wielu typów zabiegów diagnostycznych z zakresu kardiologii interwencyjnej takich jak koronarografia z dostępu udowego, koronarografia z zastosowaniem dostępu promieniowego, bypassografia z zastosowaniem dostępu udowego lub promieniowego, zastosowanie i dobór sprzętu oraz technik zabezpieczenia miejsca nakłucia- ćwiczenia w warunkach symulacji z wykorzystaniem symulatorów i modeli anatomicznych.
Zadanie 8. Punkcja transseptalna i zabiegi na przegrodzie międzyprzedsionkowej
Kurs dla lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe, a także lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z zakresu kardiologii interwencyjnej pozawieńcowej i echokardiografii śródzabiegowej. Możliwość szkolenia i doskonalenia wielu typów zabiegów dotyczących przegrody międzyprzedsionkowej.
Zadanie 9. Elektroterapia w niewydolności serca
Kurs dla lekarzy rozpoczynających szkolenie zawodowe a także dla lekarzy specjalistów chcących podnosić i doskonalić swoje umiejętności praktyczne i decyzyjne z zakresu kardiologii interwencyjnej. Szkolenie dedykowane jest również lekarzom w trakcie specjalizacji z kardiologii, oraz kardiologom zachowawczym oraz pracującym w ośrodkach rozwijających/planujących rozwijać elektroterapię w niewydolności serca.
Zadanie 10. Zastosowanie praktycznych technik w operacjach małoinwazyjnych zastawki mitralnej
Szkolenie dla lekarzy rezydentów oraz specjalistów, którzy chcą doskonalić swoje umiejętności w zakresie małoinwazyjnych operacji zastawki mitralnej uczestnik pozna techniki kaniulacji operacji małoinwazyjnych.
Zadanie 11. Echokardiografia przezprzełykowa w zabiegach przezcewnikowego zamknięcia nieprawidłowych połączeń wewnątrzsercowych, wad zastawkowych oraz zamknięcia uszka lewego przedsionka.
Szkolenia przewidziane dla lekarzy chcących doskonalić umiejętności w zakresie wielu typów zabiegów przezcewnikowych (m.in. zamknięcie PFO/ASD, uszka lewego przedsionka, nieprawidłowych połączeń wewnątrzsercowych), oraz doskonalić umiejętności praktyczne i decyzyjne, tym samym zapewniając lepszą opieki nad pacjentami.
W dniach 7-10 grudnia 2020 r. odbędzie się pierwszy cykl szkoleń z zakresu:
Kurs wirtualnej symulacji technik laparoskopowych w chirurgii dziecięcej
Miejsce szkolenia
Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM
ul. Medyków 8b
40-752 Katowice