Prace w SUM
Prace nad dostosowaniem regulacji uniwersyteckich do nowej ustawy są prowadzone podczas posiedzeń Senatu oraz w Komisji Rektorskiej ds. opracowania nowego statutu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach powołanej Zarządzeniem Nr 188/2018 z dnia 10.10.2018 r. przez Rektora Uczelni (z późn. zm.)
Prace w Senacie SUM
Senat SUM podjął już pierwszą Uchwałę, która jest konsekwencją wejścia w życie Ustawy 2.0. Uchwałą Nr 149/2018 z dnia 21 listopada 2018 r. Senat SUM określił sposób powołania i zadania pierwszej Rady Uczelni. Gremium będzie się składać z siedmiu członków, w tym 6 powoływanych przez Senat oraz Przewodniczącego Samorządu Studenckiego Uniwersytetu. Osoby spoza wspólnoty Uczelni stanowić będą 50% składu Rady. Uchwała precyzuje także wymagania wobec kandydatów oraz tryb ich wyboru. Zgłaszanie kandydatur na członka Rady do Przewodniczącego Uczelnianej Komisji Wyborczej upływa 8 lutego 2019 r. Treść dokumentu zamieszczono poniżej.
Prace Komisji Rektorskiej ds. opracowania nowego statutu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
W powołanej w październiku 2018 r. wieloosobowej Komisji Rektorskiej złożonej z 56 przedstawicieli społeczności akademickiej: nauczycieli, studentów i doktorantów oraz pracowników administracji, radców prawnych, przewodniczy prof. dr hab. n. med. Zbigniew Gąsior. Komisja działa w czterech odrębnych Zespołach, które pracują nad propozycjami zapisów do Statutu w przypisanych im obszarach.
- Zespół ds. Organizacji, którego zadaniem jest przygotowanie projektu w zakresie m.in. struktury organizacyjnej, organów i kierownictwa (kompetencje, zasady zatrudniania i powołania), jednostek organizacyjnych (zasady tworzenia, przekształcania, znoszenia), administracji i gospodarki Uczelni. Zespołowi przewodniczy prof. dr hab. n. med. Zbigniew Gąsior.
- Zespół ds. Nauki, którego zadaniem jest przygotowanie projektu w zakresie m.in. ewaluacji, publikacji, przyporządkowania uprawnień do nadawania stopnia doktora, doktora habilitowanego do odpowiedniej dyscypliny, nadawania stopni i tytułów naukowych, w tym szkół doktorskich. Zespołowi przewodniczy prof. dr hab. n. med. Andrzej Więcek.
- Zespół ds. kształcenia przeddyplomowego oraz podyplomowego z wyłączeniem szkół doktorskich, którego zadaniem jest przygotowanie projektu w zakresie m.in. kształcenia przeddyplomowego, podyplomowego (z wyłączeniem szkół doktorskich), rekrutacji, stypendiów, odpowiedzialności dyscyplinarnej, jakości kształcenia, przyporządkowania kierunków studiów do dziedziny. Zespołowi przewodniczy prof. dr hab. n. med. Bogusław Okopień.
- Zespół ds. Pracowniczych, którego zadaniem jest przygotowanie projektu w zakresie m.in. stanowisk, ocen, awansów, konkursów, odpowiedzialności dyscyplinarnej. Zespołowi przewodniczy prof. dr hab. n. med. Barbara Błońska-Fajfrowska.
Harmonogram prac zmierzających do uchwalenia statutu:
- styczeń 2019 r.
- przedstawienie projektu statutu Rektorowi,
- luty 2019 r.
- przekazanie projektu statutu do konsultacji społeczności akademickiej (za pośrednictwem poczty elektronicznej na adresy w domenie SUM),
- marzec 2019 r.
- analiza przedstawionych przez członków społeczności akademickiej uwag i postulatów do projektu statutu oraz przedstawienie jej wyników Rektorowi,
- kwiecień 2019 r.
- przekazanie projektu do opinii związków zawodowych,
- analiza uwag zgłoszonych przez związki zawodowe,
- przedstawienie na posiedzeniu Senatu przez Przewodniczącego Komisji planowanych terminów uchwalenia statutu,
- przekazanie Rektorowi ostatecznego projektu celem uzyskania opinii Rady Uczelni i włączeniu do porządku obrad, zgodnie z podjętymi przez Senat ustaleniami w zakresie terminów uchwalenia statutu.