Studenci studiów pierwszego stopnia na kierunku zdrowie publiczne mają do wyboru jedną z następujących specjalności:
- asystent osób starszych (wybrane zagadnienia w języku angielskim),
- epidemiologia i biostatystyka,
- higiena dentystyczna,
- ochrona zdrowia pracujących,
- opiekun medyczny,
- organizacja i zarządzanie w ochronie zdrowia,
- promocja zdrowia i edukacja zdrowotna z elementami pedagogiki,
- statystyk medyczny,
- zdrowie środowiskowe,
Program kształcenia studentów wszystkich specjalności obejmuje wspólny i jednorodny blok zajęć reprezentujących przedmioty ogólne, podstawowe i kierunkowe. Program kształcenia w ramach przedmiotów specjalizacyjnych uwzględnia specyfikę specjalności.
Wszystkie wymienione specjalności dają absolwentom możliwość zdobycia wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych umożliwiających zatrudnienie w instytucjach i organizacjach wyznaczonych do realizacji wskazań „Europejskiego Raportu Zdrowia 2012: Droga do osiągnięcia dobrostanu” i polityki ramowej „Zdrowie 2020”. Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w zakładach opieki zdrowotnej oraz w instytucjach zajmujących się szeroko rozumianą ochroną i promocją zdrowia. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Sylwetka absolwenta kierunku zdrowie publiczne
Absolwent kierunku zdrowie publiczne:
- posiada wiedzę interdyscyplinarną z zakresu nauk społecznych oraz nauk medycznych, rozumie podstawowe problemy zdrowia publicznego, systemy opieki zdrowotnej oraz polityki zdrowotnej Polski i krajów Unii Europejskiej. Zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu nauk społecznych i medycznych,
- posiada umiejętności w zakresie:
- rozpoznawania biologicznych i środowiskowych uwarunkowań zdrowia człowieka, zbiorowości ludzi oraz wzajemnych relacji między nimi,
- rozpoznawania biologicznych, środowiskowych, demograficznych, społecznych i psychologicznych zagrożeń zdrowia zbiorowości ludzi,
- realizowania ustawowych kontroli i ocen stanu sanitarno-epidemiologicznego społeczeństwa i środowiska na szczeblu regionalnym,
- komunikowania wyników ocen stanu sanitarno-epidemiologicznego jednostkom nadrzędnym,
- gromadzenia danych o sytuacji zdrowotnej zbiorowości,
- realizowania programów dotyczących profilaktyki oraz opieki i rehabilitacji psychospołecznej,
- wdrażania i koordynowania programów oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia,
- gromadzenia danych dotyczących ekonomiki i zarządzania ochroną zdrowia w środowisku lokalnym oraz korzystania z fachowego piśmiennictwa obcojęzycznego.
- posiada kompetencje społeczne do:
- zajmowania wykonawczych stanowisk w zakładach opieki zdrowotnej,
- realizowania świadczeń zdrowotnych i pełnienia różnorodnych funkcji związanych z promocją i ochroną zdrowia w instytucjach państwowych, samorządowych, społecznych i prywatnych.
Specjalność: asystent osób starszych (wybrane zagadnienia w języku angielskim)
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- funkcjonowania systemu pomocy społecznej i jego uwarunkowaniach,
- interdyscyplinarnych i złożonych problemów zdrowotnych i środowiskowo-społecznych pacjenta w wieku starszym,
- procesu starzenia się ludności oraz sytuacji zdrowotnej osób w wieku podeszłym,
- zasad prawidłowego żywienia osób starszych,
- organizacji i standardów opieki geriatrycznej,
- podstaw profilaktyki społecznej i zdrowotnej,
- rehabilitacji osób w wieku podeszłym,
- form i możliwości samoopieki i samorealizacji przez osobę w podeszłym wieku,
- systemu wsparcia osób niepełnosprawnych.
- posiada umiejętności w zakresie:
- opracowania i zastosowania schematu działania w konkretnych przypadkach problemów z obszaru pracy socjalnej,
- wprowadzania poszczególnych rozwiązań z zakresu pomocy społecznej w populacji osób starszych,
- analizy warunków życia, specyficznych potrzeb i aktywności ludzi starych,
- oceny funkcjonowania osób starszych w rodzinach; łączenia procesu starzenia z polityką społeczną i rodzinną,
- analizowania i przewidywania społecznych reakcji na chorobę i niepełnosprawność,
- planowania i konstruowania programów oddziaływania społecznego w obszarach pożytku społecznego, w tym w obszarze profilaktyki i promocji zdrowia,
- rozwiązywania bioetycznych problemów wynikających z dyskryminacji i marginalizacji osób starszych,
- identyfikowania problemów w systemach wsparcia osób niepełnosprawnych i wskazywania ich potencjalnego rozwiązania.
- posiada kompetencje społeczne do:
- rozpoznawania potrzeb psychofizycznych osoby starszej i niepełnosprawnej,
- pomocy podopiecznemu w codziennych czynnościach, np. pielęgnacyjnych, w dbaniu o zdrowie, higienę osobistą,
- przeprowadzenia najprostszych ćwiczeń rehabilitacyjnych (po ustaleniach z lekarzem),
- udzielania pierwszej pomocy w przypadkach zagrożenia zdrowia i życia podopiecznego,
- kontaktowania się z instytucjami w celu rozwiązywania problemów zdrowotnych, materialnych, mieszkaniowych, rodzinnych i prawnych podopiecznego oraz przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Specjalność: epidemiologia i biostatystyka
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- epidemiologii i epidemiologii klinicznej,
- pojęć matematycznych i statystycznych niezbędnych w analizie danych,
- wpływu środowiskowych zagrożeń na stan zdrowia człowieka,
- szkodliwych czynników fizycznych występujących w środowisku pracy, w tym źródeł zatruć zawodowych i epidemiologii chorób zawodowych w Polsce.
- posiada umiejętności w zakresie:
- współpracy w zespole interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla specjalności,
- rozwiązywania problemów w obszarze zdrowia publicznego w zakresie właściwym dla specjalności,
- analizowania i interpretowania informacji o stanie zdrowia ludności,
- opracowywania ognisk epidemicznych chorób,
- korzystania z baz danych oraz wykorzystywania pojęć statystycznych w analizie danych; stosuje graficzne i tabelaryczne metody prezentacji zależności zmiennych,
- posługiwania się wynikami analiz z zakresu monitoringu środowiska oraz opracowywania zasad zapobiegania rozpowszechnianiu określonych ksenobiotyków w środowisku,
- posługiwania się podstawową aparaturą do pomiarów czynników środowiskowych występujących w miejscu pracy,
- opracowywania projektu badawczego,
- przeprowadzania badań kwestionariuszowych.
- posiada kompetencje społeczne do zajmowania stanowisk wykonawczych i realizacji zadań związanych z epidemiologią i biostatystyką, a w szczególności do:
- monitorowania stanu zdrowia populacji,
- prowadzenia badań epidemiologicznych,
- zarządzania bazami danych jednostek ochrony zdrowia i instytucji działających na ich rzecz.
Specjalność: higiena dentystyczna
kierunek: Zdrowie Publiczne
studia: I stopnia
moduł wybieralny: Specjalność: Higiena dentystyczna
Opis specjalności
Studia pierwszego stopnia o specjalności Higiena dentystyczna w ramach kierunku Zdrowie Publiczne mają za zadanie przygotowanie specjalistów posiadających wiedzę odnośnie wybranych aspektów stanu zdrowia jamy ustnej.
Absolwent w czasie przebiegu studiów powinien posiąść wiedzę teoretyczną, jak też praktyczną w zakresie form organizacyjnych podmiotów systemu ochrony zdrowia, zasad prawnych i ekonomicznych ich funkcjonowania oraz działań z zakresu informatyzacji placówek (z uwzględnieniem sposobów rozliczania procedur medycznych z płatnikiem świadczeń). Poznanie sposobów organizacji i ergonomii pracy w gabinecie dentystycznym, reguł zachowania aseptyki i antyseptyki, zasad dezynfekcji powierzchni dotykowych i bezdotykowych, realizacji zadań związanych z promocją zdrowia jamy ustnej oraz edukacją zdrowotną (z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych grup wiekowych), umożliwi aktywny udział w realizacji zadań jednostek opieki zdrowotnej.
W trakcie procesu nauczania absolwent powinien zdobyć wiedzę odnośnie anatomii, fizjologii oraz patofizjologii narządu żucia oraz specyfiki budowy błony śluzowej jamy ustnej. Absolwent zapoznaje się także z danymi epidemiologicznymi dotyczącymi występowania najczęstszych stanów chorobowych w obrębie jamy ustnej i narządu żucia, krajowymi programami zdrowotnymi oraz wytycznymi WHO w zakresie wartości wskaźników zdrowotnych w poszczególnych grupach wiekowych.
Poznanie składu chemicznego oraz właściwości fizycznych materiałów stosowanych w poszczególnych dziedzinach stomatologii, a także farmakologicznych środków znieczulających miejscowo stosowanych w lecznictwie ambulatoryjnym umożliwi absolwentowi skuteczną realizację zadań związanych z asystowaniem lekarzowi dentyście podczas wykonywania zabiegów w obrębie jamy ustnej oraz narządu żucia. Zdobyta wiedza odnośnie zasad działalności profilaktyczno-leczniczej w obrębie higieny stomatologicznej umożliwi absolwentowi samodzielne wykonywanie wybranych procedur profilaktycznych oraz edukacyjnych zleconych przez lekarza dentystę.
W trakcie studiów absolwent pozna zasady działania i sposoby użytkowania instrumentarium oraz aparatury stosowanej w działalności profilaktyczno-leczniczej: m.in. sprzętu diagnostycznego, urządzeń ultradźwiękowych, kątnic stomatologicznych oraz piaskarek.
Absolwent zapozna się także z zagadnieniami związanymi z psychologicznymi, pedagogicznymi i socjologicznymi aspektami pracy higienisty dentystycznego, które umożliwią mu skuteczną komunikację z pacjentem i jego rodziną. W ramach prowadzonego procesu dydaktycznego absolwent pozna znaczenie empatii, zrozumienia oraz szacunku dla pacjenta w przebiegu procesu terapeutycznego.
Wyniki badań epidemiologicznych ostatnich lat potwierdzają, iż stan zdrowia jamy ustnej populacji polskiej jest na znacząco niższym poziomie niż w wielu krajach europejskich. W celu niwelowania tego negatywnego trendu niezbędne jest nie tylko kształcenie lekarskiej kadry dentystycznej, ale także wykwalifikowanych pracowników personelu pomocniczego.
Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia kluczowym elementem nowoczesnego systemu ochrony zdrowia jest profilaktyka, która odgrywa także zasadniczą rolę w problematyce zdrowia jamy ustnej. W tym zakresie procedury wykonywane przez higienistkę dentystyczną zdają się mieć kluczowe znaczenie. Praca zarówno w gabinecie stomatologicznym, jak też w środowisku szkolnym umożliwia jej nie tylko skuteczne wykonywanie zabiegów profilaktycznych adekwatnych do potrzeb pacjenta, ale także prowadzenie działań edukacyjnych w zakresie zdrowia jamy ustnej.
Zatrudnienie
Uzyskana wiedza i zdobyte umiejętności przez absolwentów pozwolą na ich zatrudnienie w jednostkach ochrony zdrowia (gabinety oraz podmioty lecznicze) oraz placówkach edukacyjnych w których prowadzone są programy profilaktyczne.
Zdobyta wiedza i umiejętności praktyczne z zakresu profilaktyki, promocji i edukacji zdrowotnej są cennym atutem absolwenta tej specjalności.
Specjalność: ochrona zdrowia pracujących
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- czynników szkodliwych i uciążliwych występujących w środowisku pracy oraz sposobów ich eliminacji,
- chorób zawodowych,
- podstawowych zasady bezpieczeństwa w środowisku pracy oraz przepisów prawa z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- metod oceny ryzyka zawodowego i podstawowych systemów zarządzania bezpieczeństwem w Pracy,
- posiada umiejętności w zakresie:
- współpracy w zespole interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla specjalności,
- rozwiązywania problemów w obszarze ochrony zdrowia publicznego w zakresie właściwym dla specjalności,
- posługiwania się podstawowym sprzętem i aparaturą medyczną stosowaną w diagnostyce chorób zawodowych,
- interpretowania danych liczbowych, oceniania narażenia na substancje szkodliwe i przygotowania pisemnego raportu,
- oceny ryzyka zawodowego za pomocą różnych metod, wykorzystywania danych dotyczących oceny narażenia i pomiarów środowiskowych do oceny ryzyka zawodowego,
- planowania, projektowania i realizowania działań z zakresu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.
- posiada kompetencje społeczne do zajmowania stanowisk wykonawczych i realizacji zadań związanych z ochroną zdrowia pracujących, a w szczególności do:
- prowadzenia nadzoru nad warunkami pracy w różnych instytucjach i jednostkach, w tym do dokonywania oceny narażenia na szkodliwe czynniki w miejscu i na stanowisku pracy,
- szkolenia pracowników w zakresie prawidłowego wykonywania czynności zawodowych na stanowisku pracy, w tym korzystania ze środków ochrony indywidualnej,
- zarządzania ryzykiem w miejscu pracy oraz wdrażania działań mających na celu poprawę warunków pracy.
Specjalności: opiekun medyczny
Absolwent specjalności opiekun medyczny
- Posiada wiedzę ogólną z zakresu: nauk o zdrowiu oraz nauk medycznych i społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem:
- organizacji systemu ochrony zdrowia w Polsce;
- funkcjonowania sektorów opieki ambulatoryjnej (podstawowa opieka zdrowotna i leczenie specjalistyczne) oraz opieki szpitalnej;
- zadań personelu medycznego i pracowników administracji w instytucjach ochrony zdrowia;
- zasad organizacji i finansowania świadczeń zdrowotnych w Polsce;
- zadań i kompetencji instytucji płatnika (Narodowy Fundusz Zdrowia);
- nowoczesnych rozwiązań logistycznych w systemie zdrowotnym
- wykorzystania technologii IT w ochronie zdrowia
- determinantów zdrowia;
- czynników ryzyka zdrowotnego, ze szczególnym uwzględnieniem czynników stylu życia;
- nierówności w zdrowiu;
- charakterystyki wybranych chorób zakaźnych;
- charakterystyki wybranych chorób przewlekłych
- problematyki wypadków, urazów, zatruć;
- promocji zdrowia wybranych grup wiekowych ludności;
- programów z zakresu edukacji zdrowotnej;
- Posiada umiejętności w zakresie:
- identyfikacji podstawowych funkcji systemu opieki zdrowotnej oraz jego poziomów organizacyjnych;
- zasad alokacji zasobów kadrowych, środków finansowych oraz wyposażenia medycznego i technicznego w systemie opieki zdrowotnej;
- zrozumienia zintegrowanego systemu podejmowania decyzji i zarządzania na różnych poziomach systemu zdrowotnego;
- rozpoznawania zagrożeń zdrowotnych;
- identyfikacji podstawowych parametrów zdrowotnych i życiowych;
- opracowania, prowadzenia oraz ewaluacji programów zdrowotnych;
- definiowania potrzeb zdrowotnych populacji;
- właściwej analizy przyczyn i przebiegu procesów i zjawisk zdrowotnych oraz społecznych;
- Posiada kompetencje merytoryczne i praktyczne w zakresie realizacji zadań związanych z organizacją ochrony zdrowia, zasadami logistyki w systemie ochrony zdrowia, promocją zdrowia, edukacją zdrowotną i profilaktyką, ze szczególnym uwzględnieniem:
- dzieci i młodzieży;
- osób starszych;
- osób niepełnosprawnych;
- osób przewlekle chorych;
- a także posiada kompetencje w zakresie:
- identyfikacji problemów zdrowotnych populacji oraz pracy w programach i projektach w tym zakresie;
- planowania i realizowania interwencji zdrowotnych zarówno w jednostkach opieki zdrowotnej oraz na poszczególnych szczeblach organizacyjnych systemu zdrowotnego
- stosowania technologii IT;
Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w instytucjach opieki zdrowotnej, w placówkach opieki społecznej, w wydziałach zdrowia, w ośrodkach zarządzania kryzysowego jednostek samorządu centralnego oraz terytorialnego, lokalnego, w szpitalach uzdrowiskowych, ośrodkach opieki paliatywnej i innych.
Specjalność: organizacja i zarządzanie w ochronie zdrowia
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- podstaw zarządzania organizacją ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi,
- powiązań polityki gospodarczej i systemu ochrony zdrowia,
- systemów zarządzania środowiskowego, działalności przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego w myśl strategii zrównoważonego rozwoju,
- prawnych i etycznych aspektów działalności w sektorze ochrony zdrowia,
- zarządzania jakością, zwłaszcza w odniesieniu do usług zdrowotnych,
- problematyki zdrowia publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem relacji międzynarodowych oraz instytucji działających pośrednio lub bezpośrednio na rzecz zdrowia populacji światowej.
- posiada umiejętności w zakresie:
- analizowania informacji prasowych z obszaru gospodarczego pod względem związku z prowadzoną przez państwo polityką gospodarczą,
- opisywania systemów zarządzania środowiskowego,
- posługiwania się systemami normatywnymi, normami i regułami dotyczącymi ochrony zdrowia w Polsce i na świecie,
- identyfikacji i klasyfikacji czynników ryzyka zdrowotnego, wykorzystywania wskaźników wielkości ryzyka oraz wskazania skutecznych strategii obniżania ryzyka zdrowotnego,
- wykonywania analizy SWOT regionu oraz opracowywania strategii rozwoju regionalnego,
- organizowania akcji ratowniczej w miejscu zdarzenia oraz w sytuacji kryzysowej,
- inicjowania oraz udziału w tworzeniu i wdrażaniu lokalnych projektów i działań w obszarze ochrony zdrowia Publicznego,
- posiada kompetencje społeczne do zajmowania stanowisk wykonawczych i realizacji zadań związanych z organizacją i zarządzaniem w ochronie zdrowia, a w szczególności do:
- współpracy ze środkami masowego przekazu, lokalnymi społecznościami, a także organizacjami pozarządowymi; podejmowania działania z zakresu marketingu w ochronie zdrowia i komunikacji społecznej,
- formułowania strategii, biznesplanów i projektów dla zakładów opieki zdrowotnej,
- tworzenia systemów zarządzania jakością oferowanych świadczeń zdrowotnych,
- analizy danych księgowych oraz zastosowania technik analizy finansowej,
- umiejętnego interpretowania przepisów prawnych, dotyczących funkcjonowania systemu ochrony zdrowia,
- potrafi komunikować się z instytucjami odpowiedzialnymi za zarządzanie regionalne.
Specjalność: promocja zdrowia i edukacja zdrowotna z elementami pedagogiki
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- pedagogiki zdrowia i jej wkładu w rozwój edukacji zdrowotnej,
- relacji między edukacją zdrowotną a wychowaniem zdrowotnym,
- rozwoju promocji zdrowia na świecie oraz jej wkładu w aktualną i przyszła politykę promocji zdrowia,
- wpływu człowieka na jakość środowiska i powiązań pomiędzy stanem środowiska a zdrowiem populacji,
- socjologii i psychologii zdrowia,
- biologicznych i społecznych uwarunkowań zdrowia i choroby,
- krajowych i międzynarodowych norm w zakresie programów zdrowotnych.
- posiada umiejętności w zakresie:
- rozwiązywania problemów w obszarze zdrowia publicznego w zakresie właściwym dla specjalności,
- planowania edukacji żywieniowej dla wybranej grupy odbiorców oraz tworzenia programów z zakresu zdrowego stylu życia,
- zarządzania ryzykiem zdrowotnym i oceny zagrożeń środowiskowych,
- zarządzania projektami z obszaru promocji zdrowia,
- stosowania poznanych metod i technik marketingu społecznego na rzecz prowadzenia skutecznych akcji profilaktyki i edukacji zdrowotnej (w tym współpraca ze środkami masowego przekazu, lokalnymi społecznościami i organizacjami pozarządowymi),
- obliczania i analizowania mierników stanu zdrowia populacji, z uwzględnieniem uwarunkowań sytuacji zdrowotnej w aspekcie procesów społecznych i demograficznych,
- posiada kompetencje społeczne do zajmowania stanowisk wykonawczych i realizacji zadań związanych z promocją zdrowia i edukacją zdrowotną, a w szczególności do:
- rozpoznawania problemów zdrowotnych i sytuacji wymagających pomocy w różnych grupach społecznych; wdrażania odpowiednich programów profilaktycznych oraz prowadzenia indywidualnych konsultacji w zakresie rozpowszechniania zasad profilaktyki,
- współpracy w zespole interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla specjalności,
- pracy w programach i projektach edukacyjno-profilaktycznych,
- planowania i realizowania interwencji zdrowotnych w społeczności lokalnej, środowisku nauczania i wychowania, zakładach opieki zdrowotnej, środowisku pracy oraz placówkach opieki społecznej.
Specjalności: statystyk medyczny
Absolwent specjalności statystyk medyczny:
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- projektowania baz danych,
- pojęć matematycznych i statystycznych niezbędnych w analizie danych,
- dokumentacji medycznej,
- statystyki publicznej w polityce zdrowotnej,
- sprawozdawczości statystycznej i rozliczeniowej.
- posiada umiejętności w zakresie:
- gromadzenia, podsumowywania, przedstawiania i interpretacji danych statystycznych,
- prowadzenia sprawozdawczości rozliczeniowej oraz wymiany danych statystycznych mających znaczenie dla ochrony systemu zdrowia, a także zdrowia populacji,
- stosowania metod statystycznych w celu określenia dokładności pomiarów i ich porównania, oceny testów diagnostycznych, a także umiejętności standaryzacji współczynników,
- zarządzania bazami danych jednostek ochrony zdrowia i instytucji działających na ich rzecz.
- posiada kompetencje społeczne do:
- prowadzenia analiz danych statystycznych z zakresu szeroko rozumianej opieki zdrowotnej,
- zarządzania bazami danych jednostek ochrony zdrowia i instytucji działających na ich rzecz.
Zdobyte kwalifikacje umożliwiają zatrudnienie absolwenta w jednostkach Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Narodowego Funduszu Zdrowia, jednostkach administracji państwowej i samorządowej wszystkich szczebli, działach metodyczno-organizacyjnych d/s statystyki zakładów opieki zdrowotnej lub firm farmaceutycznych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia.
Specjalność: zdrowie środowiskowe
- posiada wiedzę ogólną i specjalistyczną z zakresu nauk społecznych i medycznych, w szczególności w zakresie:
- zagrożeń środowiskowych w wymiarze lokalnym, krajowym i globalnym,
- losów zanieczyszczeń w środowisku i w organizmie człowieka oraz ich mechanizmów działania,
- metod ograniczania narażenia na szkodliwe czynniki środowiskowe,
- zapobiegania skutkom zdrowotnym środowiskowych czynników ryzyka,
- systemów zarządzania środowiskowego, działalności przedsiębiorstw i jednostek samorządu terytorialnego w myśl strategii zrównoważonego rozwoju,
- posiada umiejętności w zakresie:
- wdrażania metod zmniejszenia ryzyka zdrowotnego i środowiskowego wynikającego z wystąpienia awarii przemysłowych, katastrof ekologicznych i innych zagrożeń środowiskowych,
- oceny toksyczności związków chemicznych,
- szacunkowej oceny środowiskowego ryzyka zdrowotnego wynikającego z narażenia na szkodliwe zanieczyszczenia, również w zależności od dodatkowych czynników, takich jak dieta, miejsce zamieszkania, styl życia,
- wyboru skutecznych sposobów/strategii obniżania ryzyka zdrowotnego,
- wyboru źródła finansowania działań w zakresie ochrony środowiska,
- posiada kompetencje społeczne do zajmowania stanowisk wykonawczych i realizacji zadań związanych ze zdrowiem środowiskowym, a w szczególności do:
- współpracy w zespole interdyscyplinarnym w zakresie właściwym dla specjalności,
- rozwiązywania problemów w obszarze zdrowia publicznego w zakresie właściwym dla specjalności,
- przekazywania zdobytej wiedzy różnym grupom społecznym i kształtowania ich świadomości na temat możliwości zarządzania ryzykiem zdrowotnym,
- identyfikacji problemów w dziedzinie środowiskowych zagrożeń zdrowia,
- eliminowania i ograniczania narażenia populacji na szkodliwe czynniki środowiskowe.