Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach
W trosce o stałe podnoszenie jakości kształcenia jako czynnika gwarantującego dalszy rozwój oraz umocnienie pozycji Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w krajowym i europejskim obszarze szkolnictwa wyższego, a także mając na względzie międzynarodowe standardy kształcenia studentów, wprowadza się Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia.
§ 1
-
Zasadniczym celem Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia, obejmującego wszystkie formy i poziomy studiów, jest zapewnienie kształcenia na najwyższym poziomie, w szczególności poprzez:
- stałe monitorowanie i analizowanie jakości kształcenia w SUM,
- kreatywne planowanie, organizowanie i realizowanie procesu dydaktycznego,
- podniesienie rangi pracy dydaktycznej,
- gromadzenie i upowszechnianie wiarygodnych informacji na temat jakości kształcenia i poziomu wykształcenia absolwentów,
- współpraca z Samorządem Studenckim w zakresie oceny jakości kształcenia.
-
Efektem działania systemu mają być w szczególności:
- zwiększenie przejrzystości i konkurencyjności oferty edukacyjnej Uczelni oraz wyposażenie absolwentów w kwalifikacje pożądane na rynku pracy,
- ciągłe doskonalenie jakości kształcenia poprzez systematyczną analizę, doskonalenie i modyfikację procesu dydaktycznego,
- podniesienie rangi pracy dydaktycznej,
- uzyskiwanie i utrzymanie akredytacji krajowych i międzynarodowych,
- stałe podnoszenie standardów akademickich.
§ 2
-
Działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia obejmują w szczególności:
- analizę zasad rekrutacji na studia i ocenę dostępności informacji na temat kształcenia,
- monitorowanie standardów akademickich,
- monitorowanie procesu kształcenia,
- ocenę jakości i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych,
- ocenę warunków socjalno-bytowych studentów i doktorantów,
- ocenę jakości obsługi administracyjnej studentów i doktorantów,
- monitorowanie mobilności studentów, doktorantów i pracowników,
- monitorowanie kariery zawodowej absolwentów,
- uzyskiwanie opinii absolwentów o przebiegu odbytych studiów,
- uzyskiwanie opinii pracodawców o poziomie zatrudnianych absolwentów uczelni,
- przygotowywanie dokumentów prawnych regulujących proces kształcenia i rekrutacji oraz sprawy socjalno-bytowe.
-
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia obejmuje wszystkie formy studiów i poziomy kształcenia (stacjonarne i niestacjonarne studia I i II stopnia, jednolite studia magisterskie, studia doktoranckie, studia podyplomowe), z zastrzeżeniem, że na studiach doktoranckich i podyplomowych zasady jego działania stosuje się odpowiednio do formy kształcenia.
§ 3
-
Analiza zasad rekrutacji oraz ocena dostępności informacji na temat kształcenia dotyczy:
- warunków i zasad rekrutacji oraz liczby miejsc na poszczególne kierunki studiów przy uwzględnieniu możliwości zapewnienia kadry i bazy dydaktycznej Wydziału oraz zapotrzebowania na absolwentów danego kierunku,
- aktualnych informacji o ofercie dydaktycznej Uczelni (zasadach rekrutacji, kierunkach studiów, poziomach kształcenia i systemach studiów, sylwetce absolwenta), która powinna być dostępna dla wszystkich zainteresowanych, a w szczególności potencjalnych kandydatów na studia,
- aktywnych form promocji wydziału i uczelni, realizowanych przez np. dni otwarte wydziału, targi edukacyjne, konferencje naukowe, spotkania z młodzieżą i nauczycielami szkół średnich, prezentacje wydziału i uczelni w mediach.
-
Monitorowanie standardów akademickich polega na systematycznej ocenie i analizie na danym kierunku studiów:
- składu i jakości kadry nauczającej w zakresie:
- a) zapewnienia minimum kadrowego zgodnie z wymogami rozporządzenia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego określającego warunki, jakie muszą spełniać jednostki organizacyjne uczelni, aby prowadzić studia na określonym kierunku i poziomie kształcenia,
- dorobku naukowego w danej dziedzinie i dyscyplinie oraz dorobku dydaktycznego.
-
Monitorowanie procesu kształcenia dotyczy wszystkich poziomów kształcenia i systemów studiów i obejmuje:
- charakterystykę kierunku studiów,
- kwalifikacje absolwenta,
- plan studiów i program kształcenia,
- treści programowe poszczególnych przedmiotów,
- system punktów zaliczeniowych (ECTS),
- określenie wymagań egzaminacyjnych,
- zakres wymagań formalnych stawianych pracom dyplomowym,
- realizację praktyk programowych .
-
Monitorowanie procesu kształcenia dla studiów, których cykl kształcenia rozpoczął się w roku akademickim 2012/2013 obejmuje ponadto analizę i ocenę:
- zgodności zakładanych efektów kształcenia z Krajowymi Ramami Kwalifikacji, ich spójności z treściami kształcenia i metodami dydaktycznymi,
- zgodności programu studiów z zakresem wiedzy i umiejętności niezbędnych do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia,
- prawidłowości stosowanego systemu punktów ECTS,
- zgodności sylabusów poszczególnych przedmiotów z programem studiów oraz zakładanymi efektami kształcenia,
- sposobu weryfikacji zakładanych efektów kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych na każdym etapie kształcenia, w tym końcowych efektów kształcenia,
-
Ocena jakości i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych odbywa się na podstawie oceny:
- zgodności merytorycznej treści poszczególnych przedmiotów z programem kształcenia,
- warunków realizacji kształcenia tj. miedzy innymi:
- infrastruktury dydaktycznej (sale wykładowe, seminaryjne, ćwiczeniowe, laboratoria, wyposażenie w sprzęt audiowizualny, pomoce dydaktyczne, dostęp studentów do komputerów itp.),
- liczebności grup wykładowych, seminaryjnych, ćwiczeniowych,
- wyposażenia bibliotek i czytelni.
-
Ocena warunków socjalno-bytowych studentów polega na sprawdzaniu warunków w domach studenckich, barach i klubach studenckich działających na terenie Uczelni.
-
Ocena jakości obsługi administracyjnej dotyczy oceny pracy dziekanatów, obsługi studentów, poziomu komputeryzacji.
-
Ocena mobilności studentów, doktorantów i pracowników dotyczy możliwości wymiany w ramach umów pomiędzy uczelniami polskimi i zagranicznymi.
-
Uczelnia monitoruje kariery zawodowe absolwentów celem dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy.
-
Uzyskiwanie opinii absolwentów poszczególnych kierunków studiów prowadzonych w Uczelni odbywa się poprzez prowadzenie anonimowych badań ankietowych, dotyczących programu kształcenia, kadry dydaktycznej i osiągniętych efektów kształcenia.
-
Uzyskanie opinii pracodawców o poziomie zatrudnianych absolwentów Uczelni odbywa się poprzez prowadzenie anonimowych badań ankietowych. Opinie pracodawców mają służyć uwzględnieniu w programach kształcenia - w miarę możliwości – potrzeb rynku pracy.
-
Zasady prowadzenia monitoringu i badań, o których mowa w ust. 9-11 ustala Rektor w drodze zarządzenia. Monitoring i badania prowadzi Sekcja Karier Studenckich i Promocji Uczelni.
§ 4
-
Realizacji zadań Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach służą:
- dokumentacja procesu kształcenia, o której mowa w § 3 ust. 3 i 4,
- ocena zajęć dokonywana przez studentów,
- hospitacje wszystkich form zajęć dydaktycznych (wykładów, seminariów, ćwiczeń itp.),
- hospitacje praktyk przewidzianych planem studiów.
-
Wzór ankiety oraz sposób jej przeprowadzania określa odrębna Uchwała Senatu.
-
Okresowe hospitacje zajęć dydaktycznych są istotnym elementem oceny jakości procesu dydaktycznego i odbywają się na następujących zasadach:
- hospitacje dotyczą zajęć prowadzonych przez wszystkich nauczycieli akademickich i doktorantów,
- hospitacje zajęć dydaktycznych powinny być prowadzone co najmniej raz pomiędzy okresowymi ocenami pracownika, wynikającymi z ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym,
- w przypadku oceny negatywnej hospitowanych zajęć, ponowna hospitacja powinna być przeprowadzona w okresie 6 miesięcy,
- hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez kierowników jednostek przeprowadza Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia,
- hospitacje zajęć prowadzonych przez Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia przeprowadza Dziekan,
- hospitacje zajęć dydaktycznych prowadzonych przez nauczycieli akademickich i doktorantów przeprowadzają członkowie Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia,
- hospitacji praktyk przewidzianych planem studiów dokonują członkowie Wydziałowego Zespołu Zapewnienia Jakości Kształcenia i opiekun danej praktyki,
- na początku każdego semestru Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia przygotowuje plan przeprowadzenia hospitacji, który jest przekazywany do Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia,
- z przeprowadzonej hospitacji sporządza się protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia,
- z przeprowadzonej hospitacji praktyki sporządza się protokół, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia,
- w przypadku, gdy praktyka jest realizowana w podmiocie innym niż szpital kliniczny SUM, dopuszcza się przeprowadzenie hospitacji drogą telefoniczną lub elektroniczną, sporządzając protokół, zgodnie z wzorem, o którym mowa w pkt 10,
- protokoły z hospitacji zajęć udostępnia się prowadzącym zajęcia dydaktyczne, którzy są zobowiązani do pisemnego ustosunkowania się do uwag zawartych
w protokole, - protokoły z hospitacji po podpisaniu przez osobę hospitowaną oraz hospitujących przekazywane są do Dziekana, a ich kopie do Pełnomocnika Dziekana ds. Jakości Kształcenia oraz do bezpośredniego przełożonego,
- wyniki hospitacji mogą być uwzględnione przez bezpośredniego przełożonego przy okresowej ocenie pracownika.
-
Wyniki ankiet i hospitacji powinny być wykorzystywane do prowadzenia polityki finansowej i awansowej.
§ 5
-
Strukturę Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia tworzą:
- Rektor,
- Prorektor ds. Studiów i Studentów,
- Prorektor ds. Szkolenia Podyplomowego,
- Senacka Komisja ds. Studiów, Studentów i Jakości Kształcenia,
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia,
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia,
- Dziekani Wydziałów,
- Pełnomocnicy Dziekanów ds. Jakości Kształcenia,
- Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia.
-
W celu realizacji zadań przewidzianych dla Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia tworzy się:
- Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia,
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia.
-
Rektor powołuje na okres kadencji władz Uczelni, w drodze Zarządzenia:
- Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia – na wniosek Dziekana,
- Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia – na wniosek Prorektora ds. Studiów i Studentów.
-
Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia i Wydziałowe Zespoły ds. Jakości Kształcenia działają do dnia powołania nowych Zespołów, przy czym powołanie następuje nie później, niż w ciągu 2 miesięcy od ukonstytuowania się kolejno wybranych Władz Uczelni.
§ 6
-
Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia:
- realizuje zadania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia dotyczące Wydziału,
- przedstawia Dziekanowi propozycje działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia na wydziale,
- przedstawia Radzie Wydziału przed rozpoczęciem roku akademickiego oraz Pełnomocnikowi Rektora ds. Jakości Kształcenia w terminie do 1 października coroczne sprawozdanie z dokonywanych przez Zespół ocen, ze wskazaniem nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu jakości kształcenia oraz obszarów wymagających działań naprawczych lub doskonalących, a także harmonogramu tych działań i osób odpowiedzialnych za ich realizację.
-
W skład Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
- Pełnomocnik Dziekana ds. Jakości Kształcenia – jako przewodniczący,
- nauczyciele akademiccy w liczbie określonej przez dziekana – zapewniającej właściwą reprezentację kierunków studiów,
- 2 studentów wskazanych przez wydziałowy organ Samorządu Studentów,
- 1 doktorant wskazany przez wydziałowy organ Samorządu Doktorantów,
- Kierownik Dziekanatu lub pracownik przez niego upoważniony.
§ 7
-
W skład Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia wchodzą:
- Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia – jako przewodniczący,
- nauczyciele akademiccy wskazani przez Dziekanów spośród Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia – po jednym z każdego wydziału,
- 2 studentów wskazanych przez uczelniany organ Samorządu Studentów,
- 1 doktorant wskazany przez uczelniany organ Samorządu Doktorantów,
- Kierownik Działu ds. Studiów i Studentów.
-
Do zadań Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia należy:
- koordynacja prac Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia,
- doskonalenie metod oraz wytyczanie nowych kierunków w podnoszeniu jakości kształcenia, w tym przygotowywanie projektów uchwał Senatu i zarządzeń Rektora w tym zakresie,
- przedstawianie Rektorowi raz w roku raportu z funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
§ 8
-
Podstawą oceny działania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia są coroczne sprawozdania Wydziałowych Zespołów ds. Jakości Kształcenia oraz roczny Raport Pełnomocnika Rektora ds. Jakości Kształcenia z funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia.
-
Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia przy pomocy Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia dokonuje analizy sprawozdań, o których mowa w ust. 1, a następnie opracowuje raport, w którym wskazuje nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu jakości kształcenia oraz precyzuje zakres i formę i terminy działań naprawczych lub doskonalących.
-
Pełnomocnik ds. Jakości Kształcenia przedstawia Raport Rektorowi w terminie do 30 listopada każdego roku akademickiego.
-
Zatwierdzony przez Rektora i następnie przekazany Dziekanom Raport, stanowi podstawę do podjęcia działań naprawczych i doskonalących w terminach w nim określonych.