image Skip to main content.   Skip to menu   Search

 

Uczelnia

Nauka

Biblioteka

Student

Kandydat

Biznes

Kontakt

En / Ru

Szukaj

 
 
Zmiana rozmiaru tekstu:

Wyniki egzaminacyjne są powszechne stosowane jako wskaźnik, przy pomocy którego można w sposób porównywalny określić postępy w nauczaniu.  Sposób przeprowadzania  egzaminów ma wpływ zarówno na wiedzę samego studenta jak i umożliwia ocenę w jaki sposób wiedza ta jest przekazywana.

Dotychczasowe sposoby oceny wiedzy studentów ograniczały się do sprawdzianów tradycyjnych polegających w dużej mierze na przepytywaniu ustnym, pisemnym lub praktycznym. Zaletą sprawdzianów tradycyjnych jest użyteczność w ocenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz bezpośredni kontakt z prowadzącym zaliczenie bądź egzamin.

Do wad sprawdzianów tradycyjnych należały:

  • ograniczona reprezentatywność pytań
  • nierówny zakres kontroli w stosunku do wszystkich egzaminowanych
  • ograniczony obiektywizm
  • absolutyzowanie ocen
  • brak standaryzowanych kryteriów kontroli i oceny
  • brak możliwości pomiarów efektów nauczania
  • subiektywizm oceny

W ostatnich latach rozpowszechniło się stosowanie testów jako forma przeprowadzania egzaminów.

Test to eksperymentalna sytuacja , ściśle zaplanowana, zapewniająca wszystkim uczestnikom standardowe warunki i kryteria klasyfikowania lub kwantyfikowania cech. Testy zawierają odpowiednio sformułowane zadania i pytania umożliwiające dokonanie równoczesnej kontroli wyników nauczania wszystkich studentów. Kontrola testowa obejmuje cały przerobiony materiał, a nie tylko pewien wybrany fragment.

Forma testowa przeprowadzenia egzaminów nie jest pozbawiona wad.

Egzamin testowy może przypominać sprawdzenie wiedzy encyklopedycznej.

Testy nie dają  szansy twórczego, kreatywnego podejścia, wykazania się bogatymi zainteresowaniami w danej dziedzinie. Zarzuty w stosunku do egzaminów testowych mogą mieć uzasadnienie gdy egzamin zawiera tyko jeden typ zadań i gdy są to zadania o najprostszej konstrukcji, w treści ograniczające się na przykład do terminologii.

Tak rzeczywiście może być zwłaszcza wtedy gdy poleca się na wskazanie poprawnej nazwy (czegoś) spośród nazw wymienionych. Jednak w przypadku większości przedmiotów objętych programami studiów, istotną treścią nauczania są zjawiska o znacznym stopniu złożoności (np. w przedmiotach teoretycznych lub klinicznych na studiach medycznych). W takim przypadku dobry egzamin powinien być nastawiony na ocenienie stopnia opanowania umiejętności w zakresie wykorzystania posiadanej wiedzy do rozwiązywania problemów.

Taki cel egzaminu można osiągnąć stosując  test który będzie zawierał zadania odpowiednio dobranych typów i we właściwej proporcji (wobec zakładanych celów nauczania). Różne typy zadań umożliwiają wtedy sprawdzanie różnych aspektów przyswojonej wiedzy. Tak więc jakość egzaminu będzie zależała od prawidłowego doboru typów zadań. Zadania te mają spełniać odpowiednie kategorie celów nauczania do których należą:

 

  • wiadomości
  • rozumienie
  • zastosowanie
  • analiza
  • synteza
  • ocena

Typy zadań testów realizujących zakładane cele nauczania w medycynie to:

  1. dopełnienie pojedyncze
  2. przyporządkowanie wielokrotne
  3. wyłączenie pojedyncze
  4. analiza związków
  5. analiza sytuacji klinicznych
  6. dopełnienie wielokrotne
  7. ocena umiejętności powiązania obrazu np.: z jednostką chorobową lub struktura i funkcja

Zaletą przeprowadzania egzaminów testowych jest możliwość przeprowadzenia statystycznej analizy wyników. W skład tej analizy wchodzi:

  1. ocena struktury każdego zadania i funkcjonowania dystraktorów
  2. trudność zadania
  3. moc różnicująca zadnia
  4. rzetelność testu

 

 

 

image
 

Wydział Lekarski z OLD - Zabrze

Kierunki lekarski i lekarsko-dentystyczny. 43 Katedry i 4 jednostki samodzielne. Tradycja sięgająca 1946 roku. Bogate zaplecze naukowo-badawcze i dydaktyczne.
image
 

Wydział Lekarski - Katowice

Kierunki: lekarski oraz neurobiologia. Wydział to ponad 340 nauczycieli akademickich oraz 40 katedr, 34 kliniki, 18 zakładów i 4 oddziały kliniczne. Na terenie Wydziału znajduje się nowoczesne Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej.
image
 

Wydział Farmaceutyczny

Kierunki: farmacja, analityka medyczna, kosmetologia i biotechnologia. Bogata baza dydaktyczno-naukowa w nowoczesnym kampusie dydaktycznym oraz atrakcyjne zaplecze sportowe.
image
 

Wydział Nauk o Zdrowiu

Powołany w 2001 roku. Kierunki studiów: pielęgniarstwo, położnictwo, fizjoterapia, elektroradiologia, coaching medyczny. Studia doktoranckie i studia podyplomowe. Bogata baza naukowo-dydaktyczna oraz zaplecze sportowe
image
 

Wydział Zdrowia Publicznego

Unikalne kierunki: Zdrowie Publiczne oraz Dietetyk. Istnieje od 2001 roku. Funkcjonuje na bazie 12 jednostek naukowo dydaktycznych. Studia magisterskie i licencjackie.

Serwisy internetowe Śląskiego Uniwersytetu Medycznego wykorzystują pliki cookie w zakresie niezbędnym do ich prawidłowego funkcjonowania oraz w celu dostosowywania i poprawiania sposobu ich działania. Więcej informacji polityka cookies SUM

SUM © 2017

 

 

 

logo sum bottom

ŚLĄSKI UNIWERSYTET MEDYCZNY w Katowicach
ul. Poniatowskiego 15
40-055 Katowice
tel. 32 208 3600
NIP: 634-000-53-01
REGON: 000289035

Redagowanie i administracja: Centrum Informatyki i Informatyzacji
Kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.